Masă rotundă cu Jens Marquardt la Spielberg

Jens Marquardt a preluat frâiele BMW Motorsport de la Mario Theissen și a continuat în același stil direct, cu argumentație solidă. În dimineața premergătoare cursei din Austria, am fost invitați la o masă rotundă unde ne-a explicat strategia BMW pe termen mediu și lung. Liderul grupului și-a manifestat încrederea în modelul M4 și în colectivul de piloți motivați și dornici de succes.

Jurnalist ceh: Cum au fost calificările?

Jens Marquardt: Sunt foarte mulțumit, cu toate mașinile în top 13. Trebuie să realizăm ce performanță a făcut Marco Wittmann, deoarece este cu 15kg mai greu decât Wickens. Să fii atât de aproape arată cât de puternic este el anul acesta, chiar și în condiții dificile.

JC: Așteptările pentru cursă sunt mari, așadar?

JM: Când ai 3 mașini în top 4 nu ai cum să nu țintești sus. Anul trecut a fost primul podium integral BMW de la revenire, deci Spielberg chiar este un circuit bun pentru noi. Și M4 se comportă bine aici, dar știm cât de dure sunt cursele din DTM.

JC: Mai ales dacă va ploua.

JM: Sper să nu plouă, previziunile mele spun că nu va fi ploaie (bate în masă).

JC: Cât de mulțumiți sunteți cu noua mașină?

JM: Precum am mai spus, când dezvolți o mașină, o faci într-o manieră evoluționistă. M4 nu este o mașină complet nouă, a luat ce era mai bun de la M3 și am adus îmbunătățiri acolo unde era nevoie. Momentan, suntem foarte încântați – am terminat sezonul cu M3 victorioși la Hockenheim și am început noul sezon cu M4 tot triumfând.

JC: Care considerați că este marele plus în raport cu adversarii de la Audi și Mercedes?

JM: De trei ani, de când am revenit în DTM, ne-am stabilizat pe o bază solidă și amplă. În plus, avem o linie extrem de solidă de piloți. Dacă ne uităm la Moscova, i-am avut pe Bruno și Maxime pe podium, pe Marco foarte solid, Augusto revine în formă. Timo Glock a avut câteva curse bune, Antonio trebuie să se adapteze la DTM în primul său an, iar Martin este din ce în ce mai puternic.

JC: Care este pilotul dv. preferat?

JM (râde): Categoric, niciunul. Toți sunt caractere puternice, puncte tari individuale și e o mare plăcere să lucrez cu ei, atât individual cât și ca grup.

JC: Cine v-a surprins?

JM: Marco Wittmann este foarte performant și e abia în al doilea sezon. Maxime are deja o victorie după doar cinci curse, într-un mediu atât de strâns. Timo Glock, de asemenea. Iată, Paul di Resta ne arată cât de greu este să te adaptezi la DTM. Augusto nu-și pierde încrederea și muncește cu echipa pentru a reveni la forma de anul trecut. Bruno e mereu un luptător, chiar nu pot alege unul.

JC: Dezvoltați deja noul motor pentru 2017?

JM: Am început. Am căzut de acord asupra detaliilor tehnice, iar la începutul anului viitor se va intensifica munca. Trebuie să ne adaptăm la noul motor, foarte apropiat de ceea ce este acum în Japonia, cu 4 cilindri în linie, turbo. Multe sisteme se vor schimba. Intenția era de a crea o platformă comună, iar din 2017 să putem interschimba mașinile între seriile de pe glob.

Alexandru Șiclovan: Ați vorbit despre adaptarea lui Timo Glock, comparativ cu Paul di Resta. Cum ați lucrat la pregătirea sa mentală?

JM: E ceva legat de pilot, de personalitatea sa. Îl cunosc de multă vreme pe Timo, am lucrat cu el în F1. Timo e un om care, atunci când ia o decizie, când se angajează la un program, o face din tot sufletul și dă tot ce are mai bun. A venit din F1 în DTM, dar pregătit să învețe, și-a asumat poziția de debutant în DTM. Trebuie să învăț să conduc mașina, să extrag cât mai mult din pachet. Nu a venit cu convingerea că este perfect pentru că a fost în F1, nu a cerut ca mașina să se adapteze la el. Și nu e vorba de Paul di Resta aici, pentru că nu știu cum privește el programul în DTM, iar dacă mașina nu e la un nivel ridicat totul devine și mai greu. Dar cu Timo îmi place foarte mult să lucrez, deoarece mereu se chestionează și pe sine. A spus-o și în conferințele de presă: “Am văzut cum M4 este capabil să învingă, Marco ne-a arătat. Depinde de noi să avem aceeași posibilitate cu acest pachet.” Așa arăți că est un bun pilot profesionist, nu dacă ești bun doar pe o mașină bună.

AS: Ce așteptări ați avut înainte de debutul sezonului de la Maxime Martin, în anul său de formare?

JM: Așteptam ca Maxime să învețe alături de echipa sa cum să abordeze un weeekend DTM, cum să devină tot mai bun și să ajungă în top 10, apoi pe podiumuri. Asta urmărim cu toții și Maxime a dat rezultate, pole și victorie, acum Q3. Cred că și el este mulțumit de cum îi merge, e convins că poate să o facă.

JC: Întrevedeți o revenire în F1?

JM: Când am hotărât în 2009 să părăsim F1 și să ne axăm pe mașinile de producție, a fost o decizie aliniată la strategia mărcii. Astăzi, trebuie să recunoaștem că a dat roade, iar pe moment nu are niciun rost să regândim planul. Proiectul crește, iar direcția ni se pare corectă. Iar noul regulament din 2017 ne va ajuta să globalizăm cursele și sperăm să ne extindem înspre Asia. Formula 1 nu este pe radar, a fost o decizie conștientă. Monitorizăm ceea ce se întâmplă acolo, dar suntem bucuroși cu programul nostru evolutiv și nu întrevedem nici F1, nici Le Mans. Strategia noastră este de a face legătura între produsul pe care-l vindem și ceea ce poți vedea pe circuit.

JC: Care este cea mai scumpă componentă a mașinii DTM?

JM: Cred că am reușit să realizăm o formă accesibilă de motorsport de nivel înalt, din punct de vedere al costurilor. Prețul întreg al mașinii este comparabil cu un model din WRC, deci foarte accesibil. Anumite componente individuale vor fi mereu scumpe, precum dezvoltarea unui motor pornind de la o coală albă de hârtie. Însă dacă raportezi costurile de dezvoltare la durata folosirii, se amortizează: acest motor va concura până în 2017, deci 6 ani în total, ceea ce face ca aceste costuri să fie rezonabile. Există vreo 50 de componente comune tuturor mașinilor DTM: monococa, rollcage-ul, ECU, partea electrică, cutia de viteze. Din exterior, aceste componente nu aduc diferențe vizibile de performanță și astfel am redus costurile dezvoltării lor. Putem lucra la motor, la aerodinamica din partea inferioară a mașinii și la geometria suspensiilor. Această arie este bine definită, inclusiv din punct de vedere al costurilor. Deci nu există o componentă care iese în evidență.

JC: Ar fi binevenit în DTM încă un constructor?

JM: Sigur, de ce nu? Seria își deschide porțile către orice ar dori, iar japonezii (Honda, Nissan, Lexus) sau americanii (Cadillac, Lincoln) vor putea veni din 2017. Ei sunt rivalii noștri premium și ne-am dori să-i întâlnim pe piste.

AS: Ce părere aveți de noul regulament sportiv, de modificările aduse la finele anului trecut?

JM: Din auzite, de la spectatori, de la televizor, e mai ușor de înțeles. Este și suspans, cu pneurile de diferite compoziții, cu DRS. Asta e ceea ce vrei să vezi, bătălii pe pistă, depășiri, nu o paradă ce rulează în șir indian după calificări. Mi se pare că e mai bine acum.

AS: Cum vi se pare faptul că nu se folosește pneul soft în antrenamente și calificări?

JM: Există mereu acest mic semn de întrebare, oare cum se va comporta acest pneu-surpriză pe acest traseu, în aceste condiții atmosferice și de altitudine. Răspunsurile vin abia în cursă și e încă un prilej de a-ți etala adaptabilitatea. Nu mi se pare eronat, nu ține de noroc, ci de inginerie. Dar totuși nu poți fi 100% sigur cum va decurge stintul.

AS: Cum încercați să estimați cât mai precis avantajul compoziției soft, de vreme ce nu o testați pe pistă?

JM: Folosim experiența anterioară din cursele făcute cu modelul M4, apoi comparăm cu evoluțiile anterioare ale M3. Au existat trasee, precum cel de la Moscova, unde nu am alergat pe același layout ca anul trecut. Faptul că erau linii drepte lungi, unde pneul se putea răci și nu era stresat lateral ci doar longitudinal, dădea complet alte rezultate în termeni de uzură, comparativ cu anul acesta. Semnul de întrebare legat de pneul soft a fost deci mai mare decât de obicei.

AS: Sunteți bucuros că se revine la Zandvoort?

JM: Categoric am fi dorit să concurăm în China, este o piață foarte puternică și importantă pentru noi. Însă avem încredere totală în ITR, care nu au putut găsi o soluție convenabilă. Acum mergem la Zandvoort, un loc unde ne-a plăcut foarte mult să mergem în trecut. Chiar dacă e cam din scurt, sper ca fanii olandezi să vină în număr cât mai mare. Abia așteptăm cursa!