24H Series Dubai: Audi lovește cu R8-ul Evo în fața rivalilor cu modele învechite

Cursa de 24 de ore de la Dubai a deschis și anul acesta maratonul marilor curse de anduranță și a dovedit importanța update-urilor pe care constructorii le aduc mașinilor, Audi învingând cu noul R8 LMS Evo în timp ce Lamborghini, Mercedes-Benz și Porsche s-au prezentat cu versiunile mai vechi care au avut toate probleme.

Anul acesta, cei de la Creventic au reorganizat din nou calendarele lor multiple pentru a se adapta după feedback-ul primit în sezonul 2018. Astfel, 24H Proto Series dispare în intregime, prototipurile fiind primite în continuare doar în etapele din nou-formatul 24H Series Middle East Championship. În rest, persistă Campionatul Continentelor care conține patru etape: cea de la Dubai ce tocmai s-a consumat, cele de la Portimao și Barcelona și, în fine, cea de la COTA, deci numai întreceri de 24 de ore.

Startul a fost curat, fără incidente notabile

Pe bătrânul continent, Creventic organizează 24H Series European Championship care se prezintă cu un total de cinci etape, trei de 12 ore și două de 24, anume acelea incluse și în Campionatul Continentelor. Au dispărut cursele separate pentru turisme și GT-uri, acestea mergând din nou laolaltă în toate etapele din campionat. Cu toate acestea, se face în continuare distincția între cele două ierarhii – cea a turismelor și cea a GT-urilor. Practic, 24H TCE Series nu mai există de facto dar supraviețuiește prin faptul că va exista, cum am avut și la Dubai, un pole sitter al turismelor (mai precis clasele SP3, SP2, A3 și A2) și un altul al GT-urilor (clasele A6-Pro, A6-Am, SPX, 991, GT4 și SP4).

De această dată, Dubai Autodrome nu a fost prea crud cu concurenții la capitolul temperaturi, mercurul din termometre menținându-se peste 0 grade Celsius chiar și pe parcursul orelor dimineții, înainte de răsărit. Asta a fost ceva important în condițiile în care, la Dubai, avem parte de cea mai lungă noapte dintre toate cursele de 24 de ore ale anului. Noaptea se lasă după aproximativ patru ore din cursă și ține aproape 14 ore. Plutonul a fost mai redus în acest an, doar 75 de mașini prezentându-se la porțile circuitului în comparație cu 80-90 în anii trecuți. În fapt, n-am mai avut din 2012 atât de puține mașini pe grilă! Printre absenții de marcă dintre cei care și-au anunțat prezența și nu au mai venit se numără francezii de la 3Y Technologies care au plănuit să readucă un BMW în categoria A6 a 24H Series dar, în cele din urmă, au mai adus în Emirate doar un M4 GT4.

Calificările au fost prilejul pentru ca Mirko Bortolotti, cel care fusese în vârf la finele unuia dintre cele două sesiuni plătite de antrenamente libere, să iasă din nou la rampă. Pole-sitter-ul ediției din 2018 a fost din nou la înălțime și a reușit un 1:57.446 la ultima ieșire a versiunii non-Evo a Huracan-ului GT3. Deși acest tur a fost cu aproape 0.8 secunde mai lent decât cel cu care a obținut pole-ul anul trecut, a fost îndeajuns pentru a-l ține la distanță pe Christopher Haase care a plecat de pe poziția secundă.

BMW și Mercedes s-au luptat la vârf în categoria GT4

Target Racing au fost primii în ierarhia A6-Am prin Dennis Lind în timp ce Mercedes-ul Cicely Motorsport a luat pole-ul în GT4. Leipert Motorsport au fost primii în SPX cu al lor Huracan Super Trofeo Evo, iar CWS a obținut pole-ul la SP3, respectiv în ierarhia combinată a turismelor.

În urma rezultatelor din calificări, Lamborghini-ul Huracan cu numărul 63 al celor de la Grasser Racing Team a mai primit 20 de kilograme de balast în timp ce Audi-urilor R8 LMS Evo din pluton li s-a micșorat capacitatea maximă a rezervorului cu cinci litri de la 100 de litri la 95. Cursa aceasta a fost și ultima pentru bătrânul Corvette C6.R ZR1 al V8 Racing, mașină construită în 2011 pentru regulile GTE de atunci care merge de ani buni la Dubai și în alte curse din 24H Series, V8 Racing alternând între acest șasiu și un șasiu C6.R Z06 care a fost, la origini, construită pentru clasa GT1. Duncan Huisman a anunțat că echipa va reveni în 2019 la Dubai, dar cu altă mașină.

Bortolotti a rămas în frunte pe durata primelor tururi după un start curat fără vreun incident înregistrat la prima coborâre prin S-ul care deschide turul de la Dubai. Apoi, în turul al 11-lea, Bortolotti a pierdut două poziții în fața Audi-ului MS7 by WRT și a unuia dintre cele două R8-uri ale Car Collection din cauza traficului dens. Haase s-a menținut apoi în fața lui Christopher Mies înainte ca un accident al unui Porsche din clasa 991 să aducă prima neutralizare prin Cod 60.

Volkswagen a câștigat la TCR, dar Audi-urile au fost, ca întotdeauna, amenințătoare

Acest incident s-a produs pe finalul primei ore astfel că majoritatea mașinilor din frunte au intrat la boxe, înafară de Lamborghini-ul Target Racing care a urcat la vârf urmat de unul dintre Nissan-urile KCMG care a ieșit mai repede de la boxe deoarece echipa a decis să facă o oprire scurtă, fără a-l schimba pe Alexandre Imperatori. Lupta la vârf a continuat, Audi-ul Car Collection rămânând la vârf, dar la o aruncătură de băț de Huracan-ul Grasser și de mașina identică a MS7 by WRT.

Apoi, în ora a patra, când deja noaptea cuprinsese Dubai Autodrome, Rolf Ineichen a adus Huracan-ul #63 la boxe cu probleme la suspensia de pe partea dreapta-spate. Lamborghini-ul a pierdut patru bucle în raport cu Audi-ul #88 din frunte apoi a revenit pe pistă pentru a parcurge câteva tururi de recunoaștere înainte de a se întoarce la garaj pentru niște ajustări suplimentare.

La acel moment, cursa se afla din nou sub Cod 60 după ce Mercedes-ul MP Motorsport a lovit Ginetta CWS care a pornit din pole în clasa SP3. Mercedes-ul a percutat apoi frontal zidul, botul Mercedes-ului AMG GT GT3 fiind distrus în întregime în timp ce Ginetta G55 a putut fi reparată. Car Collection a continuat să conducă după apusul soarelui cu BWT Muecke Motorsport pe doi și Scuderia Praha pe trei cu al lor Ferrari 488 GT3. Grasser Racing Team au revenit și ei pe traseu dar au mers cu presiuni conservatoare în pneuri pe întreaga durată a cursei pentru a evita panele care i-au îngenuncheat în 2018.

Nissan-urile au performat și aici, ca și la GT World Cup, sub așteptări

Pe întuneric, cursa s-a liniștit, echipele intrându-și în ritm, iar Car Collection continuându-și șirul neîntrerupt de tururi petrecute în frunte. Echipa germană condusese 145 de tururi din cele 176 parcurse în primele șapte ore ale întrecerii, Audi având patru mașini în top 5. Ferrari aveau totuși speranțe prin mașina Scuderia Praha care se afla la acel moment pe poziția a doua la general, la două minute de Audi-ul Car Collection #88. Între timp, Grasser Motorsport încercau să recupereze din terenul pierdut, acuzând un handicap de trei tururi. Chiar mai mare era, la acel moment, handicapul echipei Herberth care, după niște calificări modeste, a reușit să urce până pe doi la general în ora a cincea înainte de a da de probleme și a se prăbuși până pe poziția a 17-a la general.

Century Motorsport, care a condus ore bune în clasa GT4, s-a oprit pe traseu în ora a șaptea, incident care a dus la a noua neutralizare prin Cod 60. ERC Motorsport au preluat ștafeta cu al lor Mercedes AMG GT GT4. Alte neutralizări au venit ca urmare a unor incidente în care au fost implicate mașini mai lente, printre favoritele la probleme tehnice fiind cele două Lotus Exige din clasa A3 unde bătălia pentru victorie a ajuns să se dea la boxe căci acolo au ajuns ambele Lotus-uri, loc în care au regăsit BMW-ul E46 al G R Motorsport.

Herberth au fost aproape de grupul fruntaș pentru scurt timp înainte de a da de probleme

Black Falcon, una dintre echipele de referință la Dubai, s-a implicat în lupta de la vârf abia pe parcursul primelor ore ale dimineții când mașina #3 a preluat conducerea de la Car Collection. Jeroen Bleekmolen a mers ceas, ca întotdeauna, dar progresul echipajului a fost oprit brusc de cedarea suspensiei. Echipa juca deja o singură carte după ce Mercedes-ul cu numărul 2 a pierdut numai puțin de 25 de tururi pentru un schimb neobișnuit de complicat de frâne. Astfel, Car Collection au revenit la conducere unde se aflau și la răsărit când cei care au ținut numărătoarea au putut constata că rivalii germanilor s-au aflat la conducere, combinat, doar timp de 47 de tururi.

Alte șase neutralizări s-au mai scurs pe timpul nopții, cursa fiind disputată la ritm de melc timp de trei ore din cele 13 disputate până la acel moment. Printre abandonurile notabile de dinainte de răsărit se numără acela al Corvette-ului V8 Racing care a lovit frontal glisierele și a abandonat pe loc și cel al Hondei Civic TCR a KCMG care a luat foc. O soartă a semănătoare a avut și unul dintre KTM-urile de la SPX în prima oră de cursă.

Ginetta au performat mai bine în SP3, înainte de accidentul în care a fost implicat exemplarul celor de la CWS

Orele de zi de duminică nu au mai înregistrat vreo schimbare în fruntea clasamentului general, piloții Car Collection Rik Breukers, Chris Haase, Frederic Vervisch și Dimitri Parhofer păstrându-și avansul de un tur construit în raport cu Audi-ul MS7 by WRT care a trecut linia de sosire pe poziția secundă după 24 de ore de cursă grea. Scuderia Praha a terminat pe trei în timp ce Grasser au reușit și de această dată să recupereze eroic teren terminând pe poziția a patra.

HTP Motorsport s-a impus în A6-Am cu Mercedes-ul Mann Filter #25 pilotat de Indy Dontje, Bernd Schneider, Brice Bosi, Martin Konrad și Alexander Hrachowina. Herberth Motorsport au terminat pe poziția a doua în această categorie în ciuda problemeleor înregistrate în prima jumătate a cursei.

MRS GT Racing au fost primii la GT4 cu un BMW M4 GT4, în urma lor venind Sorg Rennsport și QSR Racing School, aceștia din urmă pierzând poziția a doua în chiar ultimul tur. Leipert Motorsport au învins la SPX, MRS GT Racing terminând pe doi cu un Porsche 991 Cup în fața belgienilor de la Speed Lover care au înscris un alt Porsche similar.

Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing au fost primii în ierarhia turismelor, respectiv în clasa TCR. Echipajul Menden/Danz/Ogay/Mettler/Tanner cu un Volkswagen Golf Gti TCR DSG a terminat la patru tururi în fața Cupra-ului Bas Koeten Racing și la alte trei în fața ocupanțiilor poziției a treia, Red-Camel-Jordans.nl. Puțin peste 500 de tururi a completat și învingătorul de la Cup1, anume fun-M Motorsport care a venit la trei tururi în fața DUWO Racing. În fine, profitând de problemele Ginettei CWS, Vortex a reușit în fine să bifeze o victorie de clasă la Dubai prin mașina GC Automobile GC10 cu caroserie de Volkswagen Scirocco. La A3, BMW-ul G R Motorsport a surclasat cele două Lotus-uri venite din Italia.

HTP Motorsport au fost primii în clasa A6-Am

Poate că pentru mulți vine ca o surpriză victoria celor de la Car Collection Motorsport. Cu toate acestea, trebuie luați în calcul mai mulți factori care au dus la acest rezultat. În primul rând, așa cum am mai spus, Audi au fost singurii care au venit cu kit-ul Evo pentru al lor R8 LMS. Porsche, deși a vândut mai multe 991 GT3-R clienților săi fideli, a fost reprezentată de modele de generație veche. Herberth au subliniat că au cel puțin un 991 nou-nouț dar că nu au venit cu el deoarece vor să-l mai testeze. La fel, Grasser Racing, care este echipa de uzină a Lamborghini, a venit pentru ultima oară cu Huracan-ul de specificație veche înainte să treacă la cel Evo cu care va ataca ADAC GT Masters, Blancpain Endurance Series și cursa de 24 de ore de la Daytona printre altele. Practic, a doua mașină ca vechime după Audi-urile reîmprospătate erau Nissan-urile KCMG de generație nouă, dar acestea au fost din nou prea lente.

Matteo Malucelli s-a plâns încă de pe grilă că Ferrari-ul Scuderia Praha este lent și nu doar el a acuzat BoP-ul dezavantajos, Jeroen Bleekemolen menționând și el că se luptă cu acest factor la bordul Mercedes-ului Black Falcon – altă mașină mai bătrână. Putem să concluzionăm,deci, că Audi-urile au fost favorizate măcar întrucâtva de BoP de această dată, fiind mașini noi care nu pot fi aduse chiar imediat în rând cu cele vechi. Clasamentul confirmă asta, cinci mașini din primele 10 fiind Audi-uri. Apoi trebuie puse la socoteală și problemele suferite de mai toate echipele de top: Herberth Motorsport, Black Falcon și Grasser Racing, asta în timp ce Car Collection n-au avut nicio problemă și nu au fost întârziați nici de vreo greșeală de strategie.

 

Rezultate complete aici

Surse foto: Endurance-Info, Audi Sport, Cicely Motorsport, via Twitter