F4 italiană la ora bilanțului

La baza piramidei formulelor de monoposturi, Gerhard Berger a demarat uniformizarea regulamentelor Formulei 4. Italienii au răspuns primii la apel, adaptând Formula Abarth la noul set de reguli, iar primul sezon de F4 a fost un real succes.

Spre deosebire de alte serii, F4 italiană n-a avut probleme în a aduna cel puțin 20 de monoposturi pe grilă, iar expunerea mediatică a fost încurajatoare. Cele șapte runde au programat fiecare câte trei starturi, singura problemă fiind anularea etapei finale de la Barcelona, singura ce nu s-ar fi disputat pe tărâm italian. Totuși, organizatorii au ținut să dea un exemplu de seriozitate, contractând din nou traseul de la Imola pentru o vizită pe nepusă masă.

Echipa italiană ce domină categoria superioară (F3 europeană), Prema Powerteam, a dat numele campionului, dar și cel mai periculos rival pentru acesta. Lance Stroll, un mare talent al academiei Ferrari și totodată fiul magnatului canadian Lawrence Stroll (adesea asociat cu o potențială achiziție a unei echipe de F1), a defilat în primele cinci etape, obținând 7 victorii din cele 15 starturi. Prema a decis să-l ajute pe Stroll prin aducerea unui coechipier experimentat, Brandon Maisano, de la care să învețe cât mai mult. Maisano a terminat sezonul cu șase victorii, însă regulamentul face un clasament separat pentru cei peste 18 ani, astfel încât Stroll și-a mărit avansul față de adversarii la titlu chiar și atunci când a terminat în spatele lui Maisano.

Chiar dacă în spatele lui Lance Stroll s-au clasat trei piloți italieni (Drudi, Russo, Pulcini), prezența internațională a fost numeroasă (75% dintre participanți erau din afara Peninsulei și au fost atrași de noul format). În 2015, Formula 4 se va extinde în multe alte țări (Australia, Marea Britanie, Europa de Nord-Est, Japonia), iar italienii au anunțat modificări minore pentru sezonul doi.

Calendarul din 2015 va avea tot șapte runde, fără vreo tentativă transalpină. Singurul traseu ce va dispărea din calendar este Magione, fiind înlocuit cu circuitul Franciacorta de lângă Brescia. În rest, se va alerga la Vallelunga, Monza, Mugello, Adria și Imola, înainte de finala de pe Misano Adriatico – Marco Simoncelli. Însă poate cea mai atractivă veste din partea ACI se referă la fondul de premii, care a fost dublat pentru anul viitor, atingându-se valoarea de 100.000E.

Succesul lui Lance Stroll și promovarea sa înspre Formula 3 reprezintă o garanție a faptului că sistemul dă roade, însă rămâne de văzut ce rol își va asuma Scuderia Ferrari în susținerea tinerelor talente peninsulare, odată ce s-au văzut cu primul absolvent bine școlit. Istoria ne arată o abordare deloc sistematică a celor de la Ferrari în ceea ce privește filiera de juniori, iar în planul imaginii diferența ar putea fi hotărâtoare. Presa din Peninsulă e cu ochii doar pe Scuderie și orice ar face profesioniștii de la Prema și restul echipelor, clopotele bat la Maranello.