Ce se întâmplă cu Vandoorne?

McLaren a retezat aripile unui tânăr foarte talentat în favoarea unui pilot care n-avea altă grijă decât să-și impună clauzele de ieșire din contractul cu echipa din Woking, după ce a mai trădat echipa și în 2007. La doar câteva zile după articolul despre Wesley Graves, revenim asupra hibelor filierei McLaren.

Iarna trecută, Magnussen tranșa a doua dispută cu Vandoorne, după ce se bătuseră pentru titlul Formulei Renault 3.5. Danezul sărea în cockpitul lăsat vacant de Sergio Perez, în timp ce belgianul primea doar premiul de consolare al poziției de pilot de rezervă, dar și un volan în GP2 la ART Grand Prix.

De când au fost adoptate gumele Pirelli în GP2, campionatul a fost câștigat de piloți cu ani buni de experiență în categorie. Practic, de la titlul acontat de Hulkenberg în 2009 nu am mai avut un debutant cu prestații atât de solide precum Vandoorne în 2014. Stoffel a devenit vicecampion, iar acum poate împrumuta retorica laureatului Jolyon Palmer, despre cât de puțin contează realizările din anticamera F1, în condițiile în care ambii l-au învins pe Felipe Nasr, însă banii Banco do Brasil l-au promovat pe acesta la Sauber.

F_mclH

Așadar ce opțiuni are belgianul, absent din poza de astăzi? Le analizăm, de la fantezii la cele mai plauzibile.

  1. Acum vreo două luni se vehicula ideea unei echipe secunde pentru McLaren, pe baza defunctei Marussia. Însă pe 16 decembrie va avea loc licitația bunurilor de la fosta echipă și nu se mai pune problema păstrării tuturor activelor sub același nou proprietar. Ar fi fost soluția cea mai bună, atât pentru Magnussen, cât și pentru Vandoorne;
  2. Iese de pe filiera McLaren și-și ia soarta în mâini – greu de crezut, de vreme ce nu are o susținere financiară remarcabilă și locurile în F1 oricum sunt foarte dificil de găsit, mai ales după ce s-a produs selecția naturală a echipelor codașe;
  3. Cel mai probabil este să continue în GP2, unde va fi favorit la titlu alături de Pierre Gasly. Între timp, să aștepte din nou deciziile titularilor McLaren și, eventual, să negocieze pe tot parcursul anului cu alte echipe interesate. Problema e coada de la ghișeul din Woking, unde Magnussen e în fața lui și din spate vine Nyck de Vries, care ar putea domina stagiunea din Formula Renault 3.5 pe monopostul DAMS.

În orice caz, s-ar putea ca filiera McLaren să-i fie fatală lui Stoffel Vandoorne, prins între ciocan și nicovală, de vreme ce atitudinea arogantă a celor de la Honda mereu a neglijat formarea tinerilor. Impunerea lui Alonso este o dovadă clară a schimbării echilibrului de putere la teamul britanic, iar vremurile în care pur și simplu cumpărai motoare fără a ceda frâiele par demult apuse.

Singura oază de speranță este dată de posibila retragere a lui Button la finele lui 2015 și de inconstanța lui Fernando Alonso, care n-ar ezita să părăsească din nou corabia dacă se ivește o oportunitate mai bună, de exemplu la Mercedes. Însă chiar și așa, Magnussen și de Vries ar putea să-l scoată din ecuație pe Vandoorne.

Ar fi momentul ca o echipă cu mintea limpede, precum Williams, să-i pună dezamăgitului belgian un pre-contract pe masă, de vreme ce nici Massa nu mai are mulți ani înainte.