Încă un american marginalizat – Conor Daly

După mezaventurile lui Alexander Rossi, celălalt american din seria GP2 a fost înlăturat din lipsă de fonduri. Pentru fiul lui Derek Daly, un pilot rapid dar adesea sălbatic, aventura europeană pare să se fi încheiat și o carieră dincolo de Ocean ar fi ceva firesc și potrivit.

Sincopele și discrepanțele ce se ivesc la sosirea americanilor în modelul european de racing au fost frecvente în ultimii 10 ani. Tentativele au fost numeroase, pe toate planurile: echipe (de la fantezistul proiect US F1 până la viitorul Team Haas), circuite (de la gluma de pe infield până la succesul COTA și elucubrațiile proiectului din New Jersey) și piloți (de la Scott Speed n-a mai ajuns nimeni pe grilă, Alexander Rossi fiind cel mai aproape cu participările sale în antrenamente).

La nivelul GP2, în cele 10 sezoane au existat patru prezențe americane. În 2005, Scott Speed s-a clasat al treilea la finele anului și a fost promovat de Red Bull în F1. Au urmat ani buni de pauză, până la sosirea lui Jake Rosenzweig în 2012, care n-a reușit să puncteze niciodată pentru echipa Barwa Addax. Anul trecut a debutat Alexander Rossi, care s-a dovedit rapid și constant. Pe final de sezon a marcat și o victorie, după alte trei podiumuri. Numit pilot de rezervă în F1, el a renunțat totuși la programul Caterham, trecând în tabăra Marussia. Astfel, a pierdut locul în echipa de GP2, iar în Belgia a avut ghinionul de a fi atât de aproape de prima sa cursă de Formula 1, fiind înlocuit după FP1.

Conor Daly a avut un sezon excelent în seria GP3 cu ART Grand Prix în 2013, după alți doi ani de acomodare. Anul acesta a făcut costisitorul pas către GP2, însă banii s-au terminat înainte ca fiul lui Derek să reușească vreo prestație notabilă. O circumstanță atenuantă ar putea fi echipa Venezuela Lazarus, care nu este nici pe departe în prim-planul competiției. Totuși, comparația dintre Conor Daly și coechipierul Nathanael Berthon nu-l pune într-o lumină prea bună pe american, cu atât mai mult cu cât nici francezul nu este un talent ieșit din comun.

Astăzi, Daly a fost anunțat că nu va lua loc în monopostul Lazarus la Monza, iar în următoarele ore se așteaptă numirea înlocuitorului său. Pentru Conor, care a mai luat parte la curse în țara natală (Star Mazda, Indy Lights), se prefigurează revenirea, iar un loc în seria IndyCar ar putea fi o destinație potrivită în contextul unui calendar format din 2/3 trasee virajate, unde piloții școliți în Europa (Mike Conway, Takuma Sato, Sebastien Bourdais) au un avantaj.

Însă problema viitorului american în F1 rămâne – tinerii din Statele Unite rareori își mai încearcă norocul în formulele inferioare de pe bătrânul continent, iar costurile ridicate sunt un factor decisiv. Situația se repetă și în motomondial, unde după retragerea lui Colin Edwards s-ar putea nu mai avem un american la startul clasei regină după zeci de ani. Falia se amplifică și este deosebit de nocivă.