Viitorul sună bine

Am hotărât să ies puțin din tiparele deja stabilite ale editorialului de luni, venind cu această pastilă suplimentară pe seama optimismului atipic de ieri și de astăzi.

Săptămâna a început cu vești fel de fel, însă un aer trist plutea deasupra materialelor pe care le scriam. Întâi am încercat să surprind magnitudinea contraperformanțelor Sauber, echipă aflată la cel mai prost sezon de la sosirea în F1. Apoi m-am revoltat împotriva proiectului de “securizare” a circuitului mexican, prin eliminarea legendarului viraj Peraltada. În fine, ieri am avut un gust amar scriind despre licitația ce viza complexul sportiv de la Kyalami, din Africa de Sud. Rechinii imobiliari au fost adesea dușmanii circuitelor aflate în apropierea marilor orașe, iar traseul de la Johannesburg era acum vizat.

Însă legea compensației a funcționat mai bine decât aș fi putut spera, iar nota tragică în care am scris despre Kyalami ieri pare astăzi foarte desuetă. Licitația a avut un câștigător surpriză, complexul sportiv fiind cumpărat de magnatul ce deține reprezentanța națională Porsche, care nu are niciun gând de a eradica pista, ba chiar se va implica în modernizarea și dezvoltarea arenei! Așadar, ceea ce părea o pierdere sigură s-a salvat în al doisprezecelea ceas, iar cele 20 milioane de dolari plătite sunt o sumă destul de modestă.

Vești bune și pentru DTM, serie cu un public fidel în Europa, odată cu înlocuirea etapei chineze cu traseul olandez de la Zandvoort. Chiar dacă producătorii germani au interese economice pe piețele din Rusia și China, aceste etape sunt nepopulare în rândul piloților. Așadar, în momentul în care organizatorii chinezi au realizat că nu vor termina la timp lucrările, seria DTM a anunțat mutarea penultimei etape în Olanda. Germanii au ales varianta de bun simț, analizând situația de la Guangzhou din timp, pentru a nu se trezi cu un calendar scurtat de la 10 la doar 9 etape. Iar piloții abia așteaptă să atace virajul Tarzan.

Ieri am avut o discuție despre starea incipientă a culturii automobilistice și de motorsport din țara noastră. Departe de concepția celor care dau vina pe sistem pentru propria inacțiune, am afirmat că această înmugurire, această stare incipientă, poate fi dezvoltată doar prin numeroasele contacte externe. Spre deosebire de generația anterioară, tot mai mulți români călătoresc acum spre Vest și pot vedea starea de fapt a altor țări. Totodată, presa specializată (Autosport, Motorsport Magazine, F1 Racing, Racer, Cyclenews, Octane, Racecar Engineering și multe altele) este tot mai accesibilă în formate electronice. Mă bucur să văd atâția români făcând deplasarea la Hungaroring încă de joi seara, de la pitwalk.

Trecând prin arhiva personală de poze de la Hungaroring din anii trecuți, mi-am adus aminte de victoria lui Bottas în GP3, în 2011. Susținut de o mulțime de finlandezi ce fac adesea deplasarea către Mogyorod, Valtteri și-a etalat calitățile printr-o prestație extrem de solidă atunci. Următorul Kimi? A spus-o și Will Buxton atunci, au spus-o și cei ce comentau acest duel din Formula Renault 2.0, în 2008. Am spus-o și noi de curând, impresionați de ultimele sale performanțe la Williams.

PS: Câte nume recunoașteți din plutonul FR2.0 de atunci? Poate ar trebui să privim cu aceeași atenție și promoția 2014, cu protejatul McLaren, Nyck de Vries (senzațional în karting), cu o pereche extrem de solidă la Prema (Bonifacio și Olsen) și cu fiul lui Olivier Panis, Aurelien.