Weekendul românilor: MSA Formula Brands Hatch

Pe parcursul celor trei zile de acțiune din etapa inaugurală MSA Formula (F4 britanică) de la Brands Hatch, vom analiza prestațiile celor doi piloți români: Alexandra Marinescu și Petru Florescu.

Calendarul MSA Formula urmează fidel seria britanică de turisme BTCC. Așa cum nemții deschid și închid balul la Hockenheim, englezii pun la ambele capete o vizită pe Brands Hatch. Totuși, în aprilie se aleargă pe varianta scurtă (Indy), iar în octombrie pe varianta de Grand Prix. Așadar, acum se va rula pe traseul deosebit de scurt, de doar 1944 metri, împărțit doar pe două sectoare intermediare.

Ziua de vineri a programat două sesiuni de antrenamente libere, cu douăzeci de piloți gata de un prim contact cu weekendul de cursă, după un program de teste invernale mai mult sau mai puțin amplu. Să trecem în revistă plutonul de competitori, format din 13 britanici și 7 străini: un american, un indian, doi români și trei brazilieni.

Cele mai puternice echipe se prezintă la Brands Hatch cu trei monoposturi. Este vorba de Carlin (Norris, Herta, Florescu), Arden (Ahmed, Collard, Mitchell) și Double R (Leist, Reddy, Myasava). Pe lângă aceștia, avem și perechile de la Fortec (Ticktum, Smith), JTR (Baybutt, Pull), SWB (Martins, Butel) și Falcon (Karbaley, Marinescu). Echipele cu un singur pilot înscris sunt MBM (Barlow), Richardson (Richardson) și JHR (Fielding).

Toate noutățile pot fi regăsite pe contul oficial de Twitter al competiției.

Antrenamente libere 1

Condiții atmosferice: 7.1-7.8 grade în aer, 7.8-9.4 la nivelul pistei. Umiditate 95%, cer noros, asfalt uscat.

Prima sesiune de 45 minute a confirmat forma bună din presezon pentru doi din cei trei favoriți teoretici: Lando Norris și Daniel Ticktum, care au fost separați la vârf de doar trei sutimi. Norris s-a impus cu un tur în 50.624s, însă doar primii opt au fost în secundă cu el. Herta a fost doar al cincilea, iar Florescu al treisprezecelea, destul de departe de coechipierii săi cu pretenții (+1.523s). Alexandra Marinescu a fost penultima (+3.679s), la șapte poziții și 2.2s de coechipierul Karbaley. Toți cei 20 de piloți au acumulat între 25 și 40 de tururi, pragul minim fiind stabilit chiar de Alexandra, în timp ce Petru a completat 31 de tururi.

Analizând în detaliu timpii din FP1, putem observa cum Florescu a reușit cei mai rapizi trei timpi pe final de sesiune într-un stint care a numărat șase tururi consecutive în 52s. În mod similar, Marinescu a stabilit și ea cei mai rapizi trei timpi în stintul final, cele șapte tururi legate fiind într-un ritm variabil între 54.3-55.5s. Alexandra a atras și singurul steag roșu al sesiunii, în urma unui tete-a-queue fără consecințe, după primele 25 de minute.

O altă variabilă cu care vă veți familiariza de-a lungul anului în analize este diferența dintre timpul ideal, stabilit prin adunarea celor mai rapide sectoare și cel mai rapid tur complet al pilotului respectiv. Așa cum am mai spus, la BH Indy avem doar două sectoare pe un tur foarte scurt, motiv pentru care acest delta trebuie să fie cât mai mic.

În mod surprinzător pentru acești tineri, șase din cei 20 au reușit să lege cele mai rapide sectoare în același tur-reper, având așadar delta egal cu zero. Patru au delta sub o zecime și alți cinci între o zecime și două (printre care și cei doi români). Ierarhia timpilor ideali i-ar plasa pe ai noștri pe aceleași poziții – P13, respectiv P19.

În fine, clasamentul vitezelor înregistrate nu este foarte relevant, de vreme ce este surprins la punctele de cronometraj I1 și FL, nu la un ipotetic Speed Trap. Totuși, la acest capitol Alexandra Marinescu (I1 – P15, FL – P6) se plasează mai bine decât Petru Florescu (I1 – P19, FL – P17), ceea ce ar putea indica un grad mai mare de apăsare aerodinamică pentru monopostul Carlin.

10432967_879908985405586_7702691586458213896_n
Lando Norris (Carlin), colegul lui Petru Florescu, cel mai rapid în FP1

Antrenamente libere 2

Condiții atmosferice: 9.5-9.8 grade în aer, 10.6-11.7 la nivelul pistei. Umiditate 88%, cer noros, asfalt uscat.

Cea de-a doua sesiune nu este la fel de relevantă, așa că o vom analiza mai succint. 18 din cei 20 de piloți au rulat între 7 și 11 tururi, cu Sennan Fielding cel mai rapid pentru JHR. Primii cinci au fost separați doar de 7 sutimi, în urma liderului fiind trei piloți de la echipe diferite (Norris, Leist, Collard), apoi urmând al doilea echipier Carlin, Colton Herta. Timpii au scăzut cu peste trei secunde pe tur odată cu încălzirea vremii.

Petru Florescu a terminat din nou pe locul 13 (+1.214s), cu un delta egal cu zero. Opt piloți au realizat această performanță, de vreme ce au rulat puține tururi și gumarea pistei a făcut ca plutonul să fie tot mai rapid spre finele stintului.

Sesiunea a fost scurtată după 10 minute din cele 30 programate, în urma unui incident dintre indianul Tarun Reddy (Double R) și Alexandra Marinescu în primul viraj, Paddock Hill Bend. Monopostul româncei este grav avariat și weekendul s-a încheiat înainte de calificări.

FieldingW
Sennan Fielding (JHR Developments), cel mai rapid în FP2, într-un grup strâns de cinci.

Raportul complet al timpilor de vineri poate fi descărcat de aici.

Calificări

Sesiunea a început la ora locală 9:30 și s-a desfășurat pe o pistă în uscare. Cei mai rapizi timpi au dat ordinea de plecare în cursa 1, iar al doilea timp al fiecărui pilot a contat pentru grila cursei a treia. Pe o pistă în uscare, timpii au tot scăzut în cele 25 de minute. Perechea JTR formată din Baybutt și Pull a fost despărțită de Lando Norris (Carlin), acesta din urmă fiind în pole însă pentru cursa a treia, unde va fi urmat de Pull și Leist. Ticktum (P5, P4) va fi totuși în avanposturi, însă marea dezamăgire a calificărilor a fost celălalt pilot Carlin, Colton Herta (P13,P15).

Petru Florescu a terminat ambele sesiuni cu al 18-lea timp din 19 participanți. Față de efectivul de 20 de vineri, avem o absență chiar din tabăra românească. Alexandra Marinescu a trecut testele medicale în urma accidentului de ieri din FP2, însă medicii i-au recomandat să nu ia parte la restul weekendului, ca o măsură de precauție în acord cu ultimele incidente de la cel mai înalt nivel. Darius Karbaley, coechipierul Alexandrei, va pleca de pe 16 în prima cursă și de pe 13 în cea de-a treia, în pofida unei probleme cu transponderul.

Atmosferă firească și colegială între juniorii Carlin: Florescu, Norris și Herta.
Atmosferă firească și colegială între juniorii Carlin: Florescu, Norris și Herta.

Cursa 1

Prezența echipierilor JTR, Baybutt și Pull, în avanposturi s-a rezumat la calificări, aceștia fiind rapid surclasați de favoriții seriei. Lando Norris a preluat conducerea la start, bucurându-se apoi de o secundă liniștitoare avans în fața lui Leist, care s-a recunoscut învins de Ticktum cu trei tururi înainte de final, în virajul Druids. Pentru JTR, consolarea locurilor 7-8 o reprezenta prima linie pe grila inversată a cursei secunde. Petru Florescu a progresat până pe locul 13, fiind autorul a cinci depășiri pe pistă în prima sa cursă (doi eliminați la start, dar alți doi depașiți de două ori în urma unei mici erori a românului la mijloc de cursă). Alexandra Marinescu a realizat încă de vineri seara că diverse dureri o vor împiedica să continue weekendul, însă oricum monopostul echipei Falcon nu a fost terminat până la ora calificărilor, ceea ce a transformat-o în cel mai nefericit spectator de pe Brands Hatch.

Din nefericire, pachetul de transmisiuni TV al TOCA nu oferă imagini live sâmbăta, fapt ce penalizează această primă alergare.

Cursa 2

Duminică dis de dimineață, pe o pistă încă umedă, s-a dat al doilea start al weekendului. Ricky Collard, unul dintre puținii piloți maturi (19 ani), cu ceva experiență preliminară pe monoposturi, și-a tras partea leului. Plecat excelent de pe locul al patrulea, a ajuns al doilea în primul viraj și l-a depășit pe James Pull în acul de păr. Avea să fie sărbătoare în familia Collard, la două ore după victoria juniorului survenind și triumful tatălui în prima etapă BTCC. Ticktum l-a presat pe lider, însă nu a putut trece, iar James Pull a rezistat ofensivei lui Colton Herta. Performerul cursei a fost însă Jack Barlow (MBM), plecat ultimul și ajuns pe șapte.

Petru Florescu avea o șansă bună de a progresa în această manșă, motiv pentru care a montat cele două gume noi alocate fie pentru cursa a doua, fie pentru cea de-a treia. Plecat de pe 13, Florescu a urcat până pe 10, fiind blocat în urma coechipierului Lando Norris, care și-a tăiat craca de sub picioare în urma unui start slab.

florescu
Petru Florescu într-o lumină bună, în prima etapă de la Brands

Cursa 3

De-a lungul zilei, soarele a început să scalde pista din Kent, oferind cele mai bune condiții la finele celor trei manșe din BTCC. Lando Norris a plecat slab din pole, fiind al treilea în primul viraj. A recuperat un loc în Druids în turul secund, iar la câteva secunde a survenit neutralizarea după ce brazilianul Myasava a percutat zidul în același viraj. La restart, James Pull a rezistat în fața lui Norris, însă după cea de-a doua intervenție a mașinii de siguranță inevitabilul s-a produs și pilotul Carlin a devenit lider. Cea de-a doua jumătate a cursei a fost facilă pentru Norris, care s-a impus cu peste trei secunde avans în fața lui Pull și Leist.

Din nou, modesta echipă MBM s-a putut bucura de o prestație solidă a lui Barlow. Chiar dacă nu a avansat, el și-a păstrat cu relativă ușurință locul al patrulea pe tot parcursul cursei. Petru Florescu a profitat de incidente, dar a și depășit rivali, terminând al 11-lea după o plecare de pe 18. Pe final, a fost amenințat de coechipierul Herta, însă i-a rezistat în pofida uzurii accentuate.

În final, Carlin a dat liderul la general după trei curse, în persoana lui Lando Norris. Însă Ticktum și Collard sunt aproape momentan. Petru Florescu a adunat trei puncte, iar la primul weekend de curse după accidentarea groaznică ce l-a ținut departe de competiții în 2014, putem vorbi despre o mare realizare. Stafful și familia s-au declarat extrem de încântați, emoțiile fiind mari. Cariera lui Petru atârna de un fir de ață anul trecut, însă acum e cu siguranță pe drumul cel bun: refacere fizică, suport tehnic de excepție și un climat propice performanței.

Cât despre Alexandra Marinescu, tocmai acest climat profesionist i-a lipsit la Brands Hatch. Dincolo de chestiunea accidentului în sine, formația Falcon nu se ridică la nivelul celorlalte. La fel cum se poate observa în F3 la Eurointernational, avem de-a face cu un grup foarte restrâns de mecanici, care nu pot efectua miracole. Mașinile acestea noi au avut o sumedenie de probleme la început, iar dacă formațiile mari au avut timp din ianuarie să le rezolve printr-un program intensiv de teste, codașii le descoperă abia la curse.

Pentru Marinescu, planează momentan incertitudinea din două perspective: cea fizică, ce ar putea să o împiedice să alerge în două săptămâni la Donington, și cea tehnică, de vreme ce se studiază alte opțiuni în ceea ce privește echipa. Organizatorii campionatului au fost deosebit de receptivi și au înțeles situația, deschizând anumite portițe pentru negocieri ce vor avea loc în următoarele zile.

Cert este că MSA Formula a pornit cu dreptul, iar prezența semnificativă a românilor într-un asemenea campionat este un mare pas înainte, motiv pentru care vom face tot posibilul să vă aducem știri exclusive și cronici pertinente pe tot parcursul anului.