Noi condiții pentru superlicența FIA

Indirect, deciziile luate de Federație îi betonează recordurile de precocitate lui Max Verstappen, care a prins ultimul tren al promovării blitz din karting înspre Formula 1.

Multe voci au ridicat problema progresului prea rapid prin formulele inferioare, atât prin prisma scopului nobil al acumulării experienței, cât și prin mercantila dorință de a păstra relevanța acestor campionate, atât sportiv cât și financiar. Echipe de top din GP2 sau Seria Mondială Renault au fost private de reclama adusă de prezența unui mare talent precum Verstappen, iar la nivelul Formulei 1 asistăm uneori la o retorică toxică de tip Jacques Villeneuve, care lansa tirade în iarna 2000-2001 după ce Peter Sauber îl promovase pe Kimi Raikkonen, care avea doar 23 de curse la activ pe un monopost.

Tot direct din Formula 3 a venit și Jenson Button (2 ani de formule de monoposturi), iar tineri precum Daniil Kvyat sau Valtteri Bottas au promovat din GP3, sărind etapa GP2/WSR, însă tot au apucat să se școlească 4, respectiv 5 ani pe monoposturi de categorii inferioare. Helmut Marko își apără decizia cu emfază, afirmând că un talent ca Max Verstappen n-a mai apărut de la Senna, însă este evident că Red Bull au fost nevoiți să pluseze la masa negocierilor cu un scaun în F1 pentru a nu-l pierde pe olandezul curtat de multe echipe rivale.

Comunicatul FIA stipulează însă că de acum orice pilot ce va aplica pentru superlicența obligatorie în F1 trebuie să dețină permis de conducere și (pentru a elimina excepțiile) să aibă 18 ani. Nu este singura condiție ce întră în vigoare și care pare croită special pentru a evita repetarea cazului Verstappen, de vreme ce va fi obligatoriu un minim de două sezoane în formule de monoposturi. În condițiile în care FIA depune mari eforturi pentru a reforma piramida acestor serii inferioare, decizia este o dovadă rară de coerență din partea unei organizații ce și-a tras adesea singură preșul de sub picioare.

Obligația de a rula 300 de kilometri pe un monopost de Formula 1 înainte de a aplica pentru superlicență rămâne valabilă. Zona gri apare în afirmația FIA va ține cont de rezultatele pilotului în aceste formule inferioare. Ce ar putea însemna asta? Că piloți precum Adderly Fong nu-și vor mai putea folosi banii pentru a deschide uși în Formula 1 după ce n-au dovedit nimic înainte? Că vom ajunge așadar la conflicte între echipele ce vor să primească banii acestor piloți plătitori și o federație care apără criteriul valoric? Sau că pentru un talent excepțional se vor putea face derogări la noile reguli, așa cum FIM a făcut cu Marc Marquez când n-avea voie să debuteze la clasa mare într-o echipă de uzină?

În orice caz, regulile acestea se vor aplica începând cu 2016. Singurul pericol pentru recordurile pe care le poate stabili Max Verstappen îl reprezintă eventuali noi piloți ce ar apărea în timpul stagiunii 2015, însă putem presupune că sunt nule șansele de a aduce un înlocuitor valoros, mai tânăr de 17 ani. Banii vor dicta și acest răspuns.