Studiu de caz #2: comunicatele de presă din România

În goana legitimă după sponsori, agenții de PR ai echipelor, piloților și competițiilor românești trec dincolo de nivelul acceptabil al exagerării prin epitete, oferindu-ne un spectacol total al interpretării statisticilor. Pentru neofiți, poate părea impresionant, însă cei familiarizați cu fenomenul sunt automat îndepărtați.

Realizări puține, laude multe. Mentalitatea românească de a exagera meritele și de a prezenta forțat faptele doar dintr-o lumină bună face o nouă victimă în urma weekendului de la Misano. Robert Mureșan a fost ani de-a rândul port-drapelul nostru în materie de motociclism, cu participările sale la clasa 125cc. Anul trecut, structura în care activează arădeanul, Motorsport Race Management (MRM) a încercat să adune fondurile necesare pentru a fi prima echipă românească la clasa Moto2. Ținta nu a fost atinsă, iar planul B era o participare tot într-un campionat mondial cu motoare de 600cc, Supersport.

Nici acest lucru nu s-a putut, din nefericire, iar Mureșan a decis să participe la clasa Stock 1000, alături de echipa maghiară H-Moto, pe un model BMW S1000 RR. Robert mai făcuse curse la clasa Supersport în trecut, precum și 2 runde la Stock 1000 anul trecut. În cele patru runde disputate, Mureșan a avut un ritm decent, fiind mereu în zona punctelor, însă problemele tehnice l-au constrâns la 2 abandonuri (Aragon, Assen). Românul a venit pe locul 8 la Imola, iar în acest weekend a luat parte în etapa de la Misano, unde a plecat de pe 12 și a încheiat al 13-lea, confruntându-se cu problemele inerente în pluton.

Însă iată cum este relatată în comunicatele oficiale date de MRM prestația românului:

– probleme de limbă care nu ar trebui să existe la un asemenea nivel („44°C la asfalt, O noua zii deosebit de calda in statul San Marino, 26°C aer, si 31°C la asfalt, Roby Muresan pleaca foarte bine asa cum a facut-o si la Imola, un lucru nou pentru Roby unde in trecut starturile nu excelau” – ??? ), repetiții, lipsa diacriticelor și sintaxă sincopată;

– „Daca ne gandim si la cele 3 best position pe sectoare, nu mai putin de 2 obtinute aici la Misano, Roby doboara record dupa record si promite sa nu se opreasca aici.

Aici se cere o interpretare. Dincolo de relevanța aproape nulă a celui mai bun timp pe un sector, în condițiile în care celelalte sectoare sunt suficient de slabe pentru o clasare abia pe 12 în ședința de Warm-up, avem următoarele observații:

1. În motociclismul actual se obișnuiește divizarea turului în patru sectoare comparabile ca lungime, cu 3 puncte de control intermediar și trecerea liniei de sosire, după cum se vede și la MotoGP. Cei de la Superbike au făcut o modificare, fragmentând sectorul dintre I2 și I3 în dreptul marcajului de Speed Trap (cea mai mare viteză de vârf a turului). Astfel, după două sectoare nealterate, de 27, respectiv 22 secunde, cel de-al treilea nu mai are 26 secunde, ci este divizat în două sub-sectoare de câte 13 secunde, înainte de ultima secțiune de 22 secunde. Așadar, realitatea necosmetizată este următoarea: Robert Mureșan a fost cel mai rapid pilot pe cele 3 viraje dintre Speed Trap și I3, parcurse în 13 secunde, într-o sesiune de warm-up de doar 10 minute, în care piloții au parcurs în medie doar 5 tururi cronometrate. Pe acest sector predilect pentru Roby, el a marcat cel de-al șaselea timp în calificări (dar turul l-a plasat pe grilă abia pe 14), ulterior fiind al treilea în cursă (clasare finală: P13). Dar ce relevanță are un sector de 13 secunde?

2. Din punctul meu de vedere, o analiză mai pertinentă pentru constanța unui pilot și abilitatea sa de a lega sectoare rapide pentru un întreg tur este dată de tabelul timpului ideal, obținut prin cumularea celor mai buni timpi pe fiecare sector. Astfel, se observă cum, în sesiunea de warmup, Robert Mureșan (P11) a avut cel mai rapid tur la 0,377s de timpul său ideal, o valoare mai mare decât a tuturor celor din top 10. Chiar și mai jos de poziția a unsprezecea a lui Roby găsim alți treisprezece piloți care au reușit un delta mai mic decât la românului, legând cei mai buni timpi pe mai multe sectoare în același tur rapid. În cel mai rapid tur al lui Robert, acesta a avut cea mai bună performanță proprie pe doar două dintre cele cinci sectoare. Așadar, nu este în avantajul MRM să prezinte doar jumătatea plină a paharului din warmup.

3. Puțini sunt cei ce urmăresc cursa acestei clase, iar prezența lui Robert a crescut cifrele audienței cu siguranță. Însă la acest nivel, comunicatele ar trebui să se concentreze pe ceea ce știe toată lumea: rezultat în calificări, rezultat în cursă. Mureșan a plecat al 12-lea, a terminat al 13-lea și ordinea celor mai rapide tururi îl plasează pe exact aceeași poziție între cei care au terminat cursa. 3 puncte adăugate la cele 8 de la Imola și speranțe pentru clasări mai bune pe viitor.

Așadar, este loc de mai bine în planul comunicatelor de presă, dacă scopul este de a comunica, nu de a impresiona cu interpretări statistice denumite în mod impropriu recorduri. Dat fiind trecutul inexistent al altor români la această clasă, nu mai trebuie menționat că orice punct al lui Robert este un nou record național la Superstock, iar microstatistici de tip “cea mai bună viteză minimă la apexul virajului 2 în FP1” nu se practică nici la cel mai înalt nivel de competiții, unde se diseacă totul.