Prima zi de teste – contracronică

Dacă anul trecut testele erau arvunite de arabi, acum s-a revenit într-un areal de tradiție, traseul andaluz de la Jerez fiind gazda primului calup de patru zile.

Ultimele zile au abundat de detalii tehnice de tot soiul, care se pot grupa generic într-o serie de caracteristici ale evoluțiilor din 2015: sidepod-uri mai reduse, pluri-priza de aer și variațiuni pe tema nasului, conform noului regulament. Pentru majoritatea echipelor ar fi fost și ridicol să facă din lansări un mare eveniment mediatic, de vreme ce the name of the game este ascunderea cărților. O vreme nu vedeai la lansare noile soluții tehnice, acum nu mai vezi nici un livery definitivat. Așadar, fără Spice Girls (McLaren 1997), fără Veneția (Benetton 2001), fără Oceanograf (McLaren 2007) și alte asemenea.

Simplu, ieftin, online. Sau deloc, așa cum le șade bine ultimelor campioane, Red Bull și Mercedes. Se deschide ușa la garaj la 9 dimineața și voila mașina.

Ferrari au punctat la capitolul impresie artistică, Vettel fiind desigur cel scos în față în prima zi. Acum 12 luni, nou-revenitul Raikkonen stabilea cel mai bun timp al primei zile și n-a fost de bun augur. Puncte bonus pentru Seb pentru integrarea culorilor Germaniei pe cască într-un mod fericit.

McLaren a realizat progrese mari de la testul lui Vandoorne post-Abu Dhabi. Au trecut mai bine de două luni, iar astăzi Alonso a putut parcurge chiar șase tururi, un deziderat la care nici nu visa belgianul. Între timp, Ron Dennis ne anunță că schema cromatică reciclată va suferi modificări, dând astfel o palmă celor care îi acuză pe mai-marii F1 că nu apleacă urechea la social media și la criticile fanilor.

Williams s-a pornit serios abia după prânz, când Bottas a adunat kilometri buni. Am mai văzut acest stil timid la început și din ce în ce mai determinat ulterior la cursele lui Kimi în 2008-2009. Sau la weekendurile echipei din Grove în 2014 – șomaj vinerea, podium duminica.

Lotus a strălucit prin absență, dovedind că pentru cei cool și 12 zile de teste în presezon sunt prea multe. Oarecum ardelenește, abia se pun pe construit luni și poate marți rulează serios. Ultima oară când Lotus a rulat la Jerez era în clipul lui David Guetta – Dangerous. Poate de acolo au rămas cu dragostea pentru nasul mașinii din Formula Renault 2.0, pe care l-au copiat acum cu grație. Melodia a fost un succes, iar Lotus câștiga în clip la Jerez. Nostalgicii ar spune imediat că era non-championship race.

Ordinea de mai sus nu este întâmplătoare, ci reprezintă careul de ași care în 20 de ani, din 1988 până în 2007, a câștigat aproape toate cursele de Formula 1, excepțiile fiind rarisime – Ligier (1), Jordan (4), Stewart (1).

Red Bull se trage tocmai din fosta echipă Stewart și ar fi interesant de văzut o reacție a imaculatului Jackie la vederea noului RB11. De la mândria scoțiană e cale lungă până la zebra clandestină ce amintește de noile modele de stradă testate pe ascuns în Scandinavia, departe de ochii presei. Noul număr 1, Daniel Ricciardo, a primit liber la glume pe seama lui Vettel. Așadar, chiar dacă australianul o fi fost sincer când a spus că poate ar trebui să-și schimbe casca pentru a se armoniza cu zebra black and white, noi tot un atac la obiceiul lui Seb vedem aici. Dacă Red Bull încearcă să treacă neobservați, obțin tocmai efectul contrar, mai ales că vestea renunțării la Alex Lynn i-a indignat astăzi pe mulți.

Mercedes au surprins așa cum numai germanii știu să o facă – este al șaselea monopost care arată aproape la fel. Deh, și în perioada interbelică se purta asta, iar legătura cu istoria pare mai importantă pentru ei decât revoluția vizuală. Warhol ar fi primit interdicție să se apropie de W06, altfel mustăcioșii din board făceau infarct. Tot din vremuri de demult pare și ușurința cu care extrag performanțele, suta de tururi pe zi fiind un vis pentru oricine altcineva, dar o bagatelă pentru al doilea pilot iubitor de câini din echipă, Nico. Între timp, Lewis plays it cool la negocierile contractuale, la care Alonso ar asculta cu paharul de cealaltă parte a zidului, se spune.

Toro Rosso își respectă bătrânii, iar Sainz a avut onoarea de a inaugura noul STR10, înaintea minorului Max. Asta-i viața în pluton – faci ce-ți spun sponsorii spanioli care erau deja cu mâna pe clanță dacă era numit alt pilot în locul lui Carlos. Desigur, spaniolul este în mijlocul unui program de studii intense, la finele căruia va dovedi că a asimilat volumele de PR bullshit specifice Red Bull. Astăzi s-a descurcat onorabil, mimând spiritul de echipă într-o replică la fel de sinceră ca un pokerist: mă bucur că am adunat date suficiente pentru programul de mâine al lui Max. 

Sauber ne tot surprinde în ultima vreme – penurie de puncte, apoi aducerea lui Ericsson, mazilirea ambilor titulari de anul trecut și atragerea finanțelor braziliene ce vin la pachet cu Felipe Nasr. Acum un an se spunea că, la un asemenea ritm de cursă, F1 seamănă cu GP2. Ei bine, mașina Sauber seamănă atât de tare cu vechiul monopost GP2 al lui Nasr, încât ne-am fi temut să nu retrogradeze echipa în eșalonul secund, dacă se juca pe asemenea reguli. După ce Marussia și Caterham au fost deconectate de la aparate și au sucombat, Sauber se cam așează în fotoliul Minardi. Iar când e cam goală mașina de sponsori, strategia comună este să vizezi timpi foarte buni în teste. Ericsson P2 astăzi, ring a bell?

Despre Force India o să vorbim când termină campania de pețit sponsori în Mexic și se prezintă la reuniunea promoției 2015. Dacă cei de la Lotus chiulesc doar la prima oră, indienii și amerindienii chiar și-au fabricat o scutire pentru patru zile. Umblă vorba că nici bugetul nu e prea solid, iar Formula 1 pare să dorească să aibă mai puține mașini pe grilă decât erau vinerea dimineața, în precalificări, în 1989. Dacă acesta e țelul, suntem pe drumul cel bun.