Trădare

Vremurile se schimbă în Formula 1, iar unii piloți au parte de ajutor la care în trecut nici nu visau pentru a se afirma. Pe fondul lipsei banilor, filierele capătă o importanță tot mai mare, însă asta nu-i împiedică ulterior pe beneficiari să-și arate lipsa de recunoștiință.

În platoul actual există două astfel de situații, în care ajutorul financiar (și nu numai) s-a dovedit crucial și a adus chiar titluri mondiale. Primul astfel de exemplu este cel al lui Lewis Hamilton, care a fost luat sub aripa lui Ron Dennis de mic, relația dintre cei doi fiind mult mai strânsă decât o simplă includere într-un program de juniori. Asta nu l-a împiedicat pe britanic să “caute o nouă provocare” la finele sezonului 2012, după dezamăgirile suferite în acea stagiune. Monopostul McLaren a cedat din poziția de lider adesea, iar Lewis a ales să nu se mai expună la aceste probleme, semnând cu Mercedes.

Logica seacă a performanțelor ne arată că mutarea a fost inspirată, de vreme ce acum este principal favorit la titlu, iar McLaren e departe. Însă ce om ar putea să taie o legătură de 15 ani doar pentru niște vremuri tulburi. La bine și la greu? Cu asemenea vedete, doar la bine.

Celălalt exemplu, de această dată recurent, este dat de puternicul program de juniori pus pe picioare de către Helmut Marko. Banii celor de la Red Bull au oferit șansa multor piloți să ajungă unde n-ar fi putut prin forțe și sponsori proprii, iar rezultatele s-au văzut. Prima victorie a echipei austriece a venit în 2009 grație pilotului format în curtea proprie, Sebastian Vettel. Cinci ani și patru titluri mondiale mai târziu, germanul face același pas discutabil, plecând după un an mai dificil.

Vettel îl pune într-o lumină bună chiar și pe Hamilton, de vreme ce englezul a suferit patru ani (2009-2012) pe mașini mai puțin competitive, în timp ce neamțul se predă mult mai rapid. Sigur, legătura nu este la fel de emoțională, iar rațiunea banului ar putea indica o oarecare cooperare a lui Mateschitz în a-i deschide ușa de ieșire lui Vettel, de vreme ce Ricciardo și Kvyat n-ar avea împreună nici un sfert din salariul cvadruplului campion.

Însă realitatea unei investiții într-un tânăr pilot trebuie privită în alt context de acum înainte, de vreme ce asemenea mutări afectează amortizarea costurilor pe termen lung. Vettel și Hamilton fac un real deserviciu urmăritorilor, iar în plan strict moral, dovedesc primalitatea animalului competitiv în fața caracterului uman.