Le Mans 2014: desfășurare completă

FINAL. Echipa PitStops.ro se înclină, după acest efort în premieră în România. Mulțumesc colegilor, Liviu Aileni și Mihai Fira, care au dus greul comentariului zi și noapte, alături de mine. Salutăm toți insomniacii care au sacrificat un somn dulce pentru o întrecere și mai dulce! Ne vedem la fața locului în 2015!

1min Totuși, Toyota trebuie să reacționeze urgent, altfel o vor lua pe aceeași cale ca în F1: mulți bani aruncați, fără victorii. Însă astăzi, chapeau-bas în fața doctorului Wolfgang Ullrich și a mașinilor sale, care fac dubla! Tréluyer, Lotterer și Fassler sunt învingătorii clasei LMP1 în 2014 după o cursă foarte palpitantă, în care toți cei trei constructori au condus balul. Tom Kristensen, Lucas di Grassi și înlocuitorul lui Duval, Marc Gené vin pe 2, iar tripleta Davidson-Lapierre-Buemi reușește să profite de problemele celor de la Porsche pe final de cursă pentru a urca pe podium.

2min Mențiune specială pentru cei doi piloți care vin pe locul 5 la GTE-Pro: Bleekemolen și MacNeil au pierdut un coleg accidentat, au avut pene și alte probleme, au fost mutați la clasa superioară și se clasează mai mult decât onorabil!

5min Oliver Turvey s-a distanțat pe modelul Jota Sport #38 și va triumfa la clasa LMP2. 37 de motoare încă se aud pe pista de 13km. Acum iese și modelul Porsche #14, aplaudat de mecanicii Audi. Din nou, spiritul Le Mans dă peste nas concurenței acerbe și ocazional imorale din F1. Se intră în curând în ultimul tur de cursă.

10min La GTE-Am, cursa a fost văduvită de echipajele Ferrari #81 și Aston #98, care se puteau impune. Însă last men standing sunt danezii de pe #95. Nicki Thiim, obișnuit al curselor Porsche și detestat pe nedrept după povestea de anul trecut cu Sean Edwards, își trece în palmares această realizare de prestigiu, iar spiritul lui Allan Simonsen ferește de probleme serioase modelul Aston Martin.

15min Ar fi injust să afirmăm că Marquez sau Audi iar au câștigat, dat fiind că poveștile acestor victorii merită depănate pe îndelete. Paul și Mihai pregătesc cronicile curselor-vedetă ale weekendului. Tripleta Ferrari formată din Bruni, Vilander și Fisichella evită problemele tehnice și se impune la GTE-Pro, chiar dacă se afla oricum în plutonul favoriților înainte de ghinioanele concurenței. Ei au mai învins în 2011 în aceeași formulă, la debutul 458 Italia aici.

20min Pentru senzații tari, comutați câteva minute pe cursa MotoGP de la Barcelona (dacă nu ați făcut-o deja), pe fondul acalmiei din regiunea La Sarthe.

30min Cei de la Porsche speră să repare cutia de viteze a mașinii #14 pentru a lua steagul în pătrățele. Clasic pentru Le Mans – mașini ce se târăsc pe final pentru un ultim tur în formație. Doar 12 secunde între Turvey și Badey la LMP2! La GTE-Am, modelul Ferrari #61 reușește să se mențină pe locul al treilea, podiumul fiind foarte improbabil ieri, pe fondul unor greșeli repetate de pilotaj ale lui Marco Cioci. Cele două modele Audi sunt deja învecinate pe pistă și vor defila până la final pentru o nouă dublă.

40min Liderii claselor: Audi #2, Zytek #38, Ferrari #51, Aston #95. Se mai joacă victoria la LMP2, iar danezii care conduc la GTE-Am au profitat de avansul de 4 tururi pentru a face o verificare amănunțită în garaj. Rebellion-ul lui Nicolas Prost urcă pe 4 la general, trecând de ambele modele Porsche imobilizate la boxe. Ce-ar fi fost un podium pentru elvețieni, date fiind problemele prin care au trecut rând pe rând toți cei aflați în fața sa, mai ales Lapierre cu Toyota sa?

45min Cei de la MichelinAlley raportează un număr de spectatori ce nu se mai atinsese din 1989: 262.000 oameni. Și noi pregătim un detașament pentru la anul. În acest grup discutăm detalii.

55min Gommendy intră la boxe cu modelul ce conduce clasa LMP2 și cade pe locul secund pentru scurt timp, până la intrarea la standuri a lui Turvey, iar Ferrari #66 este blocat în pietriș la Indianapolis.

1h O provocare colaterală pentru fanii curselor, startul cursei de MotoGP fiind programat în mai puțin de un minut. Din fericire, lucrurile par aproape tranșate în ultima oră de cursă la Le Mans și zappingul va fi determinat de pauzele publicitare și de nerăbdarea fiecăruia în următoarele 40 de minute.

1h05 În mod firesc, Tom Kristensen trece la volan pentru finalul festiv al cursei, iar Lucas di Grassi își încheie mandatul. Producătorii de machete așteaptă poze din această fază finală a cursei, pentru a face faimoasele modele weathered, cu toate semnele trecerii prin luptă. Modelele Aston Martin sunt aproape negre în partea posterioară. O machetă Spark Audi R18 cu echipajul victorios în 2012, care va triumfa probabil și astăzi, costă cam 150 Euro.

1h15 Harry Tincknell, epuizat, cedează mașina colegului Oliver Turvey, care are avantajul prospețimii pe final în raport cu liderul clasei, Tristan Gommendy, însă are de recuperat 32 de secunde. Modelul #35 al celor de la Oak Racing, care a condus cursa mult timp, este acum pe poziția a cincea. Prestația bună a lui Jann Mardenborough a deschis din nou subiectul “pro și contra GT Academy“. Noi ne mai descrețim frunțile cu alte subiecte triviale, precum șansele comparative ale unui R18 în fața unui Bugatti Veyron. În mod firesc, generația Paul Walker urmărește cursele cu alți ochi.

1h20 Fanii au primit cu căldură revenirea Porsche la clasa LMP1, însă putem spune că impactul vizual al mașinii a dezamăgit, mai ales prin comparație cu livery-uri legendare propuse de-a lungul timpului. Audi câștigă detașat și disputa tehnologică, dar și cea de imagine.

1h25 Tréluyer preia acum mașina, iar fostul pilot DTM Marcel Fassler zâmbește larg, antrenându-se pentru pozele de pe podium. Marc Lieb raportează pierderea treptei a 4-a pe modelul Porsche 919 rămas în cursă, fiind blocat în treapta a cincea momentan. Mașina este retrasă în garaj.

1h30 Echipajul Audi #2 ce conduce cursa, Lotterer-Tréluyer-Fassler, a fost format în 2010, fiind așadar la a cincea participare în această formulă. Au învins în 2011 și 2012 și au terminat pe locul secund în 2010. Un bilanț foarte bun pentru cei mai solizi rivali interni ai lui Tom Kristensen. Lotterer a stabilit și cel mai rapid tur al cursei acum câteva ore, cu 3’22″567.

1h35 Doar 30s mai are de recuperat Antonio Garcia (Corvette C7) până la locul secund al clasei GTE-Pro, modelul Porsche #92 care raportează o pierdere de putere.

1h40 Audi #2 conduce cursa, fiind urmat de colegii de pe #1, la două tururi în spate. Toyota #8 trage tare pentru un loc pe podium, cu modelul Porsche aflat încă în garaj pentru reparații. Mai sunt doar 2 tururi de recuperat pentru Anthony Davidson în raport cu un Webber țintuit la boxe. Totul devine irelevant, cu avarii terminale pentru modelul #20, iar Webber părăsește cockpitul. Celălalt echipaj Porsche, #14 cu Marc Lieb la volan, este acum pe locul al patrulea, la 2 tururi de Toyota care a moștenit locul pe podium.

1h45 Brundle cade pe locul 3 și pare să fi ieșit din lupta pentru victorie, fiind acum retras în garaj pentru o inspecție. Se profilează un duel strâns la final de cursă între Porsche și Corvette pentru locul al doilea la clasa GTE-Pro. Porsche abia reușește 2 stinturi pe un set de pneuri, iar Corvette #73 condus de Jan Magnussen stă 3 stinturi, cu un ritm excelent.

1h50 Gommendy cu Ligier #46 trece de Brundle, însă va avea de rezistat în fața mașinii lui Harry Tincknell, aflată acum pe locul 3, dar cu un ritm superior lui Brundle Jr.

1h55 Probleme și pentru Aston Martin #95, lider la GTE-Am. Se pare că momentan doar un reset electronic rezolvă situația. La clasa LMP2 primii trei sunt grupați în 15 secunde, cu liderul Brundle destul de lent în continuare.

2h PROBLEMĂ TEHNICĂ pentru Mark Webber, care rulează foarte lent. Predicția de acum 15 minute se confirmă. Momeala aruncată de Lotterer a dat roade, Porsche fiind acum afectați de probleme după ce au încercat să țină un ritm prea rapid.

2h10 Lotterer stă constant la 3’26”, ritm comparabil cu toate celelalte mașini din față (Toyota #8, Audi #1, Porsche #14), exceptând modelul Porsche al lui Mark Webber, care n-a reușit decât 3’31” și 3’33” în primele două tururi complete pe pneuri noi. André Lotterer nu îi predă mașina lui Benoît Tréluyer, dat fiind ritmul său excelent. Mai mult, nici pneurile nu sunt schimbate, deoarece se dorește evitarea unui pitstop lung care ar putea duce la necesitatea unui duel pe pistă. Audi #2 are acum 26 de secunde avans, Lotterer merge foarte bine, însă are pneuri mai vechi în raport cu Mark Webber.

2h15 Webber este nevoit să meargă la limită, să vedem dacă acest lucru nu va aduce probleme tehnice pentru noul model Porsche 919 hybrid. Decizia echipei de a nu-l trimite pe Hartley are și rațiuni concrete, nu doar de imagine. Hartley părea destul de obosit în această dimineață și a comis și greșeli aseară, iar Webber are potențialul de a rezista mai bine în viitorul duel pe pistă ce se profilează. Lotterer încearcă să creeze un ecart suficient pentru a ieși de la boxe în fața rivalilor de la Porsche. Acum sunt 1 minut și 5 secunde diferență, modelul Audi fiind cu 5-6s pe tur mai rapid.

2h25 Schimbare de ultim moment la Porsche, unde Hartley era așteptat să preia mașina, însă Webber a fost trimis să se echipeze pentru a urca la volan! Lotterer mai stă un tur pe pistă și preia conducerea provizorie a cursei. Webber și-a apărat într-un interviu ritmul modest din timpul nopții, dat fiind că atunci mașina naviga pe locul 4, fără obiective mari. Ei bine, acum australianul trebuie să tragă tare pentru a ține în spate mașina Audi pe care o va moșteni curând Benoit Treluyer, căruia Lotterer îi explică prin radio cum se prezintă pista.Kevin Magnussen își susține tatăl, aflat pe poziția a treia la GTE-Pro cu al său Corvette.

2h30 În colectivul nostru s-a consumat un schimb de idei divergente. Dacă Valentin este regretă impactul mare al problemelor de fiabilitate în aceste întreceri de 24 de ore, calificând disputa ca “war of attrition”, eu apreciez tocmai acest lucru. Pe fondul anilor trecuți din F1, când se ajunsese la o fiabilitate exemplară, scăzând șansele unor surprize, aventura Le Mans ilustrează an de an un alt concept și nu poți fi atât de sigur de victorie nici dacă ești la 2-3 tururi în față. De aceea, nu aș fi sigur nici de victoriile actualilor lideri de la clasele GTE. Avem exemple de lovituri de teatru an de an.

2h35 Se ascute lupta de la LMP2, unde liderul Alex Brundle (Ligier #35) are un ritm slab, fiind prins din urmă de Gommendy, mai rapid cu 12 secunde pe ultimul tur în mașina #46.

2h40 În 1908, o cursă de anduranță era puțin altfel. Iată o galerie de imagini de atunci, precum și un film pe DVD despre cursa New York – Paris.

2h45 Dacă v-ați plictisit de reclama Audi cu cățelul care întră în R18, vă propun o alta, mult mai potrivită pe fondul duelului cu Porsche:https://www.youtube.com/watch?v=_3u_14CXSDg

2h55 Andre Lotterer va lăsa mașina lui Benoit Treluyer în cea mai spectaculoasă fază a cursei, după ce a adus modelul Audi la doar câteva secunde de liderul Timo Bernhard, care va fi schimbat curând de Brendon Hartley. Avantaj de experiență pe final pentru pilotul francez de la Audi. Din punctul meu de vedere, Lotterer, cu backgroundul său japonez, este acum o referință în rândul piloților de anduranță cu ritmul său.

3h Au mai rămas doar 3 ore din cursa din acest an. În acest moment Porsche conduce la general prin mașina #20, situație ce s-ar putea schimba curând grație eforturilor susținute ale lui Andre Lotterer ce este acum pe a doua poziție. Clasa GTE-Pro este condusă de Ferrari-ul AF Corse #51 ce a mers impecabil până acum iar clasa GTE-Am este condusă de Aston-ul #95 al echipajului danez. Lupta la P2 este în toi, Jota Sport urcând pe a doua poziție și trecând de Ligier-ul #46. În frunte în această clasă se află Ligier-ul #35. Eu vă las în compania lui Alex Șiclovan pentru finalul cursei.

3h05 Faptul că l-am menționat anterior pe Darren Turner nu i-a făcut bine, acesta mergând drept în virajul Mulsanne fiind la câțiva milimetri de a lovi cauciucurile de la finalul capcanei cu nisip. Darren a revenit cu bine pe pistă.

3h10 Lupta de la clasa LMP2 este foarte strânsă într-un moment al cursei în care la bordul mașinilor din frunte se află piloții profesioniști. Dacă Aston nu mai conduce la Pro, la GTE-Am, echipajul danez se află în continuare în frunte.  

3h20 Ferrari-ul 458 al Team Taisan a fost penalizată cu stop and go fiindcă a lovit Ferrari-ul Krohn, și nu invers, acum ceva vreme. Bernhard conduce dar se confruntă cu probleme la ambreiaj.

3h25 Audi-ul #1 a revenit pe pistă cu di Grassi la volan după peste 17 minute petrecute la standuri. Mașină ce se află pe prima poziție a căzut acum pe a treia poziție la 4 tururi în urma liderului Bernhard. Buemi este la aproximativ o tură de Audi-ul #1. Problema la Audi-ul #1 era la turbină, care a fost schimbată.

3h35 Bernhard în al său Porsche a urcat pe prima poziție la Le Mans. Audi-ul #1 e încă în garaj dar Audi-ul #2 continuă să parcurgă tururi mai rapide decât Porsche.  

3h40 Problemele persistă la R18 al lui Kristensen. Mașina a fost băgată în garaj. Nu e sănătos să stai în frunte la Le Mans, se pare. Lotterer se apropie cu pași de uriaș de Bernhard. Neamțul mai are acum de partea lui un avans de doar 35s, Lotterer câștigând chiar și 10 secunde pe tur.

3h45 Între timp Kristensen s-a pus din nou în mișcare, efectuând și o oprire la boxe pentru combustibil. A pierdut însă 35 de secunde ca urmare a acelei opriri pe pistă. În urma danezeului, Timo Bernhard pierde constant timp față de Andre Lotterer.  

3h55 Audi-ul #1 s-a oprit brusc la ieșirea din prima șicană de pe Mulsanne. Kristensen încearcă să repornească R18-le din frunte.

4h Rebellion-ul R-One supraviețuitor a oprit la boxe pentru a i se înlocui partea posterioară. Mașina se află în continuare pe a 6-a poziție în clasamentul general. Probleme pentru Ligier-ul #46 din fruntea clasei P2 ce a suferit o până pe stânga față.

4h05 Aston-ul #97 a mai efectuat o oprire la standuri, de această dată fără probleme. Totuși, fumul încă iese de sub capotă mașinii britanice care acum a căzut până pe a 4-a poziție.  Morgan-ul #43 pilotat de Klien a primit o penalizare cu stop & go + 35s pentru încălcări ale regulamentului pe linia boxelor.

4h20 Unica Toyota rămasă în luptă, mașina cu numărul 8, a efectuat o oprire la standuri.

4h30  Liderul clasei GTE-Pro, Ferrari-ul AF Corse #51, a intrat la boxe pentru un schimb de piloți. A ieșit Gimmi Bruni și a intrat Toni Vilander. Corvette-ul #73, cel mai bine clasat dintre cele două, a efectuat și el oprire la standuri

4h40 Andre Lotterer trage la maximum în Audi-ul cu numărul 2. Germanul a postat cel mai bun timp al cursei, un 3:22:881 și a recuperat un tur pe pistă între el și liderul Tom Kristensen. Audi-urile merg ceas precum ne-au obișnuit de peste un deceniu.

4h50  Gene a oprit la boxe pentru a îi dă mașina pe mână lui Tom Kristensen ce, în aceste condiții, nu va trece cu mașina linia de sosire, fiind necesar încă un schimb de piloți până la final. Mașina #43 de la clasa LMP2 este penalizată pentru depășirea limitei de viteză pe linia boxelor.

4h55  Ligier-ul #35 a revenit pe pistă după ce a petrecut 8 minute în garaj, reușind însă să rămână pe a doua poziție în clasa LMP2. Aston-ul #97 a revenit și el pe pistă dar fumul pare să iasă în continuare din mașina britanică.

5h05 Problemele au lovit Ligier-ul #35 din fruntea clasei P2. Acesta a fost băgat în garaj după un pit stop în urma căruia mașina cu motor Nissan nu a mai repornit.

5h10  Audi-ul #2 a intrat la boxe și a fost preluat de Andre Lotterer de la Marcel Fassler.    

5h15  Neel Jani a preluat 919-le Hybrid cu numărul 14. Aston-ul #97 e încă în garaj, problemele fiind localizate la servodirecție.

5h25  Mark Webber a predat mașina #20 lui Timo Bernhard-, 919-le Hybrid primind un service complet. Aston-ul #97 a intrat la boxe cu Senna la volan, acesta fiind introdus în garaj, Vantage-ul din fruntea clasei GTE-Pro fumegând.

5h35  Audi #1 intră la boxe, spaniolul Marc Gene la volan. Mașina primește un service complet.

5h40  Audi continuă să conducă cursa de 24h de la Le Mans în ciuda problemelor de care s-au lovit la începutul cursei. Mașinile producătorului din Ingolstadt sunt mai rapide cu aproximativ 3-4s constant față de Porsche. La GTE-Pro, Bruno Senna continuă duelul cu Gianmaria Bruni.

5h50  Alpine-ul A450B ce se afla pe a 2-a poziție în clasa LMP2 a intrat la boxe cu probleme pierzând o poziție și, potențial, chiar mai multe.

6h  Am revenit și lupta la GTE-Pro continuă precum am lăsat-o pe la 5 dimineața. Gianmaria Bruni a trecut înainte de a doua șicană de pe Mulsanne de Bruno Senna.

6h05 Bruno Senna preia Aston Martin-ul #97 de la Stefan Mucke. Predau și eu conducerea comentariului lui Mihai Fira.

6h30 Fassler recuperează rapid în urma lui Weber. Totuși, e la 2 tururi distanță în urma mașinii Porsche.

6h45 #97 îl depășește pe #51 pe Mulsanne și preia conducerea clasei GTE Pro

7h Marc Gene trece pe la boxe pentru pneuri proaspete. Ce istorie a avut Audi-ul #1 în acest weekend: primul șasiu distrus în accidentul lui Duval, noul șasiu adus de urgență, munca mecanicilor și recrutarea lui Gene și iată-l conducând cursa! Webber aduce și el la boxe mașina Porsche, pentru combustibil. Fassler trage tare și face sectoare rapide pentru Audi #2, care e într-o formă bună după schimbarea turbinei (motivul pentru care au pierdut conducerea). Pe 4 se află Toyota lui Davidson, la 8 tururi în urmă. Singura lui speranță la podium este abandonul unuia dintre prototipurile aflate în față. BqJfq0yIgAARFju 7h15 Cursa este condusă în continuare de Marc Gene în Audi #1. La un tur în urma sa vine Mark Webber în Porsche #20. Ferrari #70 al echipei Taisan (Pierre Ehret) face o excursie pe pietriș în Indianapolis.

7h25 Reparații intense la bariera din virajele Porsche. Zona este sub incidența Slow Zone. La clasa GTE Pro, clasamentul arată așa: 1 #51 Ferrari (Vilander); 2 #97 Aston Martin (Mucke); 3 #92 Porsche (Holzer); 4 #73 Chevrolet (Magnussen); 5 #74 Chevrolet (Milner); 6 #79 Porsche (MacNeil). Safety Car-ul s-a retras. Tom Kristensen deține recordul de 9 victorii la Le Mans (între 1997 și 2013), urmat de belgianul Jacky Ickx (6 victorii între 1969 și 1982) și Henri Pescarolo (4 victorii în 33 de participări).

7h35 Ordinea la LMP1 cu safety car on: 1 #1 Audi (Gene); 2 #20 Porsche (Webber); 3 #2 Audi (Fassler); 4 #8 Toyota (Davidson); 5 #14 Porsche (Dumas).

7h40 Audi #2 revine după 23 de minute cu Marcel Fassler pe locul al treilea. Ferrari #72 lovește bariera în virajele Porsche, aducând mașina de siguranță pe pistă!

7h50 Marc Gene se apropie în timp ce prototipului Audi #2 i se schimbă turbina. Gene preia conducerea!

8h Au mai rămas 8 ore de cursă. Audi-ul cu numărul 2 aflat la conducere este prins la boxe cu probleme. 3 tururi în fața colegului cu numărul 1 condusă de Gene îi dă o oarecare siguranță. Cel mai apropiat finish de la Le Mans a avut loc în 1966, când două echipaje Ford GT40 au fost încetinite ca să treacă linia de sosire împreună pentru publicitate. Însă, deși echipajul Miles / Hulme a trecut primul, la câteva secunde înaintea echipajului McLaren / Amon, cei din urmă au fost declarați câștigători întrucât plecaseră din spatele grilei de start și regulile de atunci menționau că cel care câștiga cursa trebuia să aibă cea mai lungă distanță parcursă. Echipajul McLaren/Amon avea 8 metri în plus! Miles, colegul lui Hulme a pierdut astfel șansa de a fi campion – în același an – al curselor principale de anduranță (câștigase anterior cursele de la Sebring și Daytona).

8h30 Temperatura începe să crească: 12.7 C în aer iar pista măsoară 15.6 C. Umiditate ridicată: 81%. Condiții de vizibilitate bună atât timp cât nu prinzi soarele în față.

8h35 Fassler preia conducerea de la Treluyer în Audi-ul cu numărul 2. Așa cum preciza un împătimit fan (mulțumesc Răzvan D.), mașina încă are aprinse 2 leduri pe panoul de lângă număr, deși în situația de lider ar fi trebuit să aibă un singur led aprins. Audi2 Timp de 24 de ore mașinile aleargă pe o distanță ce depășește 5000km (recordul fiind de 5410km în 2010). Această distanță este de peste 6 ori mai mare decât Indianapolis 500 și aproximativ de 18 ori mai mare decât o cursă de Formula 1.

8h45 Ligier-ul #35 intră la boxe – Brundle îl înlocuiește pe Mardenborough, care a avut un stint foarte productiv. Mașina care conduce clasa GTE Am, Aston Martin #95 schimbă plăcuțele de frâne. Mako face un tur de 3’54″557 în Porsche #92, cel mai rapid tur pentru clasa GTE Pro. Cursa de la Le Mans a creat câteva din tradițiile deja împământenite în motorsport, cum ar fi fluturarea steagurilor de siguranță de către toți comisarii de traseu la finalul cursei, mod de a îl felicita pe câștigător. În 1967, Dan Guney și A.J. Foyt, câștigători ai cursei și-au primit șampania învingătorilor pe podium. Până în acel moment, învingătorul doar bea din șampanie însă Gurney a agitat-o și a stropit reprezentanții Ford aflați acolo, cei care îi preziseseră că va pierde cursa, creând astfel o tradiție ce durează de peste 40 de ani. 1967 9h Porsche #14, Lieb e pe iarbă la Indianapolis – oboseala își spune cuvântul, Davidson depășește pentru P4. Modelul Porsche reintră. O poziție ușor câștigată pentru Toyota #8.

9h05 Toyota #8 condusă de Davidson intră la rândul ei la boxe, redând poziția 4 lui Lieb în Porsche #14.

9h10 Porsche #14 intră la boxe cedându-i poziția a 4-a lui Davidson în Toyota rămasă în cursă. #51 AF Corse preia conducerea clasei GTE în timp ce #61 al aceleiași echipe se retrage terminal la boxe. Mardenborough conduce dominant LMP2 în #35 OAK Ligier.

9h30 Toyota #7 retrasă oficial. Dar nu au apărut imagini sau alte informații.

9h45 Ordinea: Audi #2, Porsche #20, Audi #1. Pe 4 încă se află Toyota #7, dar în câteva tururi va fi depășită și de Porsche #14.

9h50 Zorii își fac simțită prezența la Le Mans iar mașina lui Nakajima nu e de găsit. Dar cu siguranță nu mai este în cursă. Pare a fi retrasă după glisiere, într-un loc inaccesibil camerelor. Ce tragedie pentru Toyota!

9h55 Moment de panică și informații nesigure! Audi #2 a preluat conducerea, Toyota pare a fi incendiată în Arnage, așteptăm informații. După 14 ore de condus cursa!

10h Intervalul care scădea continuu între Treluyer (Audi #2) și Nakajima (Toyota #7) a început să crească din nou: 1’38” după 219 tururi. Frumos efort din partea japonezului. Echipajul #29 (Pegasus Morgan-Nissan) a primit o penalizare de 45s stop and go pentru depășirea vitezei la boxe. Mardenborough conduce confortabil la LMP2 în fața lui Webb.

10h20 Sarrazin coboară din mașină după peste 2 ore de mers pe întuneric. Ce maraton pentru un pilot de anduranță! El este înlocuit de Nakajima, care scoate mașina Toyota #7 tot pe prima poziție. Ordinea: 1 #7 Toyota; 2 #2 Audi; 3 #20 Porsche; 4 #1 Audi; 5 #14 Porsche; 6 #8 Toyota.

10h25 Poza de mai jos ne vine de pe pagina F1Zona:

Le Mans sleep

10h30  Audi-ul #1, pilotat momentan de brazilianul Di Grassi, se află la peste 4 tururi în urma Toyotei din frunte. La ultimul pitstop mașina a avut un injector schimbat. În Ligierul #35, Jann Mardenborough l-a înlocuit pe Alex Brundle. Porsche #20 este chemat la boxe, poziția a treia fiindu-i amenințată de Audi #1.

10h45 Bună dimineața și salutări tuturor celor neobosiți – mulțumim Mihai! Membrii grupurilor Formula 1 Group România și Motorsport România încă sunt pe baricade iar dimineața se apropie de pista de la Le Mans.

11h  Au mai rămas 11 ore din cursă iar eu părăsesc în curând postul de lucru făcându-i loc lui Liviu.

11h10  S-au parcurs deja 200 de ture în ediția din acest an a cursei de la Le Mans. Audi-ul #2 este la 1 minut și 35 de secunde în urma liderului ce a efectuat o oprire la boxe.

11h15  #14 al Team Porsche are din nou probleme deplasându-se cu viteza melcului pe Mulsanne.

11h25  Jan Mardenborough conduce în al său Ligier-Nissan înscris de G-Drive clasa la LMP2 fiind la aproximativ un tur în fața Alpine-ului A450 aflat pe a doua poziție în această clasă. La GTE-Pro, Fisichella se apropie de Senna, italianul fiind la mai puțin de 20s de lider.

 11h35  Lotterer continuă să se apropie de lider. Germanul este la doar 1 minut și jumătate de Toyota TS040 din fruntea cursei. Mai sunt însă multe ore rămase astfel că rezultatul este cât se poate de deschis.

11h45  Porsche #14 la boxe fiindu-i schimbat o ușă. Marc Lieb se află la volanul acestei mașini. Între timp, Audi-ul #1 a revenit pe pistă cu Di Grassi la controale. În GTE-Pro, Senna conduce cu un avantaj de aproape jumate de minut.

11h50  Problemele ivite la Audi-ul cu numărul 1 au promovat 919-le Hybrid cu numărul 20 pe poziția a treia. Podium provizoriu pentru producătorul german.

11h55  Consternare la Audi odată cu introducerea mașinii #1 în garaj cu probleme tehnice încă neclare.  

12h  JUMĂTATEA CURSEI îl prinde în frunte pe Sarrazin la bordul Toyotei #7, acesta fiind însă mai încet decât Andre Lotterer pe a doua poziție. Audi-ul cu numărul 1 al lui Kristensen ce se află pe 3 se confruntă cu probleme serioase pe pistă.  

12h05  A intrat la boxe și Corvette-ul #74, Milner predându-i bolidul galben lui Richard Westbrook. Undercut-ul a funcționat pentru AF Corse, Fisichella trecând pe a două poziție în clasă, Westbrook căzând pe 3.

12h10  Corvette-ul #73 intră la boxe înaintea mașinii #74. Jordan Taylor urcă la volanul #73-ului aflându-se în acest moment pe poziția a 5-a în clasa GTE-Pro.

12h15  Precum era preconizat, finlandezul de la bordul Ferrari-ului #51 al AF Corse a oprit la standuri dându-i mașina pe mână lui Fisichella.  

12h20  Audi #2 continuă să se apropie de Toyota #7 cu aproximativ o secundă în fiecare țur. Lupta din clasa GTE-Pro s-a răcit puțin, Vilander pregătindu-se să efectueze o oprire la standuri.

12h25  Cei doi parcă ar fi unul! Lupta pentru a doua poziție în clasa GTE Pro este extrem de strânsă  în continuare.

12h30  Lupta la clasa GTE-Pro continuă. Vilander l-a ajuns din urmă pe Milner, pilotul AF Corse încercând să treacă de Corvette-ul aflat pe a doua poziție la această categorie.

12h35  Modelul 919 Hybrid cu numărul 14 a efectuat o oprire la boxe. A ieșit Jani și a intrat Lieb în mașina aflată pe a 5-a poziție în clasamentul general.

12h40  Audi #2 intră la boxe de pe poziția a doua, pilotul semnalând probleme la ușa de pe partea stânga. Problema pare să se fi rezolvat de la sine pe când mecanicii Audi modificau niște elemente aerodnamice la partea frontală. Concomitent cu pit stop-ul Audi-ului #2 a intrat la pit și Toyota #7 din care a ieșit Alex Wurz.

12h50  Kristensen este cel mai rapid dintre primele 3 mașini din clasamentul general. Wurz conduce pe finalul sintului sau, austriacul scăzând ritmul în ultimele tururi. Astfel ambele Audi-uri ce fac tururi sub 3:30 prin trafic se apropie încet-încet de lider.

13h05  Toyota #8 a fost băgată iarăși în garaj. O zi nefericită pentru acest echipaj. Milner a oprit și el pentru combustibil.

13h10 Salutăm echipa neobosită de comentatori ai Eurosport România, cu Max Hartung la microfon în miez de noapte.

13h15  Ritm de calificări în vârful clasei GTE Pro. Atât Bruno Senna cât și Tommy Milner în urma sa trag la maximum legând ture sub 3:56/tur. În altă ’emisfera’, Tom Kristensen aflat acum pe locul 3 își continuă perpilul spre vârf fiind cronometrat constant în jurul celor 3 minute și 27 de secunde pe tur. Pat Dempsey a luat locul unui alt Pat, Pat Long, la bordul modelului 991 #77 al Dempsey-Proton.

13h25  Audi #2 a intrat la boxe pentru schimb de combustibil. Lotterer face două stinturi pe setul curent de cauciucuri. Porsche 919 Hybrid #14 a efectuat și ea o oprire la standuri. Mașina se află la acest moment pe a 5-a poziție în clasamentul general.

13h30  Noaptea a acoperit toate problemele ce au făcut interesante primele 2-3 ore din cursă iar acum atmosfera este calmă și, foarte important, uscată.

13h40 Toyota  continuă să conducă clasamentul general fiind urmată de cele două Audi-uri supraviețuitoare. În GTE-Pro, Ferrari-ul AF Corse cu numărul 51 a căzut pe a treia poziție făcând rocada cu modelul Corvette.

13h45  Luptă foarte strânsă în fruntea clasei GTE Pro. Ferrari-ul #51 de pe a doua poziție este la mai puțin de 9 sutimi în fața Corvette-ului #74 ce ocupă acum ultima treaptă a podiumului. În frunta clasei se află în continuare Aston Martin-ul cu numărul 97 pilotat de Bruno Senna. Vilander trage tare pentru a trece de liderul Senna.

13h55 Schimbare și la butoanele PitStops, unde Mihai vine cu alt gen de povești în miez de noapte. După cele inspirate de F1, din ultima oră, revenim pe tărâmul anduranței 100%.

14h00 Toyota #7 (152 tururi parcurse în 10 ore) ajunge la cel mai mare avans avut în cursă, 2 minute și 15 secunde, în urma unei schimbări de pilot la ultima oprire la boxe a modelului Audi #2. Alex Brundle (Ligier #35) conduce la LMP2, Stefan Mucke (Aston Martin #97) este primul la GTE-Pro, iar plutonul GTE-Am este înșirat pe urmele lui Kristian Poulsen (Aston Martin #95). Probleme din nou pentru Porsche #91, la care se schimbă acum rezervorul de benzină. Echipajul este deja la 14 tururi de liderii clasei sale.

14h05 Ajungem la finalul acestui foileton al piloților din F1, ocolind numele care doar au testat. Am lăsat la urmă povestea finlandezului Mika Salo, care a acceptat să cedeze singura sa ocazie de a câștiga (Hockenheim 1999), pentru a-și asigura viitorul post-F1 alături de Ferrari, în cursele de GT. Misiune îndeplinită pentru fostul pilot Lotus, Tyrrell, Arrows, BAR, Ferrari, Sauber și Toyota. Are două victorii în cursa de la Le Mans la clasa GT2 cu Ferrari, iar acum revine la clasa LMP2 într-un echipaj rusesc (Oreca #27). Pour la bonne bouche, o poză cu superbul Arrows A19.

kY8NO

14h10 Jan Magnussen, socotit unul dintre cele mai mari talente în vremea când domina F3 britanică, a ajuns în F1 la Stewart-Ford, cu care a făcut un sezon și jumătate (1997-98). A fost licențiat tocmai după ce a obținut primul său punct din carieră, la Montreal. Nelipsit de la Le Mans din 1999, el s-a reconvertit cu succes în pilot de anduranță, având 4 victorii (toate cu Corvette) și 3 locuri secunde. A condus clasa GTE-Pro, dar acum este pe locul al cincilea, la un tur de lider.

magnussencarmonza595

14h15 Aston Martin #98 cu probleme, iar colegii danezi de pe modelul #95 preiau conducerea la clasa GTE-Am.

14h20 Giancarlo Fisichella, alt italian ce a debutat în echipa lui Giancarlo Minardi, a trecut apoi la Jordan, unde a făcut o pereche explozivă cu Ralf Schumacher. Două săbii nu încăpeau într-o teacă, iar Fisico a ales să plece la Benetton, unde a stat vreo 4 ani. În 2002 a revenit la Jordan, cu care a triumfat senzațional în 2003 la Interlagos. După un an de tranziție la Sauber (2004), el a revenit la Enstone, unde l-a secondat pe Alonso și a adus două titluri la echipe. Ultima sa zvâcnire a fost în 2009, când era să câștige la Spa cu noua echipă Force India, după care n-a rezistat visului oricărui italian și a acceptat chemarea Ferrari pentru câteva curse anonime. A trecut la GT-uri, fiind și astăzi membri al Scuderiei. La Le Mans din 2010, cu victorie la clasa GTE-Pro alături de Bruni și Vilander în 2012.

giancarlo_fisichella__australia_1996__by_f1_history-d5pgsry

14h25 Alte nume ce au trecut prin F1: Christian Klien, Bruno Senna, Gianmaria Bruni, Lucas di Grassi, Stephane Sarrazin (pentru cunoscători), Sebastian Buemi, Karun Chandhok, Shinji Nakano. Vom mai dezvolta alte trei nume rămase. Între timp, piloții mai experimentați rulează precaut în noapte.

14h30 Nick Heidfeld nu a reușit niciodată să confirme cu adevărat în lumea F1, fiind un pilot bun, dar nu senzațional. A debutat cu Prost în 2000, după ce impresionase în Formula 3000. A mai trecut pe la Sauber, Jordan, Williams, BMW și Lotus. A debutat la Le Mans în 1999 cu Mercedes, revenind din 2012 alături de Rebellion, unde este și astăzi.

Brasil 2000 Nick Heidfeld, Prost Racing 2

14h35 Mark Webber nu mai are nevoie de nicio prezentare, cariera sa în F1 începând cu un strălucit MP al Australiei pentru Minardi, în 2002. Ulterior, a trecut pe la nefericitele Jaguar și Williams, după care a ajuns la Red Bull. După 130 curse a venit și prima victorie în 2009, iar australianul s-a retras la finele lui 2013 cu 9 succese în palmares, dar sătul să fie secundul lui Seb Vettel. Revine la Le Mans după epoca Mercedes (1998-99), când nu a apucat să parcurgă nici măcar un tur în cursă.  Acum este pilot Porsche pe modelul #20, aflat pe locul 4 la general.

F1-Fansite.com-2002-HD-wallpaper-F1-GP-Australia_11

14h40 Marc Gené, pilot Minardi în 1999 și 2000, a deschis noul val spaniol în Formula 1. Ulterior, a fost pilot de teste Williams și Ferrari, având câteva curse pentru echipa din Grove, pe fondul accidentărilor lui Ralf Schumacher. Vine în cursa de la Le Mans din 2007, trădând tabăra Peugeot în 2012, când a trecut la Audi. A fost adus de urgență în echipajul Audi #1 după accidentul lui Loic Duval și este acum pe poziția a treia.

minardi-launch_001

14h50 Alexander Wurz, lider al cursei pe modelul Toyota #7, și-a început cariera de pilot F1 la Benetton, pe fondul problemelor ce au necesitat înlocuirea ocazională a lui Gerhard Berger la câteva etape din 1997. Flavio Briatore a oferit șansa unui post de titular înaltului austriac în următoarele 3 sezoane. Ulterior, el a ales să devină pilot de teste McLaren, primind ocazia de a concura abia în 2005, când Montoya a avut o accidentare și Wurz a adus mașina pe podium în singura sa cursă din sezon, la Imola. A trecut ca tester la Williams, iar Frank l-a recompensat după un an pe bară cu postul de titular în 2007, unde a făcut tot ce se putea – 3 clasări în puncte, printre care și un loc 3 la Montreal. Înainte de perioada sa în F1, câștigase la Le Mans cu TWR Porsche / Joest Racing în 1996 și a revenit din 2008 la Peugeot, cu care a triumfat în 2009.

13

15h00 Pe fondul unei acalmii, începem să trecem în revistă piloții de la Le Mans care au servit și porții de F1. Pedro Lamy, fost pilot Lotus (1993-94) și Minardi (1995-96). Celebru pentru casca sa roz, mulți i-ar da acum o vârstă mai mare, dat fiind că numele său e prezent de peste 20 de ani, însă portughezul nu are decât 42 de primăveri. El este acum pe circuit, la conducerea clasei GTE-Am, pe modelul Aston Martin #98.

pedro_lamy__australia_1995__by_f1_history-d5kw5l4

15h10 Dat fiind că pneurile de pe Audi se prezentau încă bine, schimbul de piloți a fost amânat, iar Marc Gené mai face probabil 13 tururi înainte de a-l lăsa pe Mr. Le Mans să gonească în noapte. Porsche #91 Manthey schimbă frânele, aceasta fiind o mentenanță planificată, însă lucrul în garaj trenează. Berthon nu-și ia diploma de inginer și este nevoit să abandoneze, pe modelul Oreca #48, cu probleme la direcție.

15h15 Wurz răspunde cu un tur de 3’26” la ofensiva lui Fassler, iar Tom Kristensen se pregătește de un lung schimb pe modelul Audi #1, pe care îl va preda spaniolul Gené, înlocuitorul lui Loic Duval. TK preia mașina aflată la un tur de lider, pe poziția a treia. 10 opriri la boxe pentru top 4. Stop and go de 3 minute pentru Patrick Long pentru un burnout pe linia boxelor!

15h20 Duelul GTE-Pro este extrem de strâns, cu Stefan Mucke (Aston Martin), revenind pe prima poziție în fața lui Gavin (Corvette), care este acum prins și de Bruni (Ferrari). Între timp, Neel Jani este al treilea pilot Porsche care greșește de o manieră similară în virajul Arnage, după Webber și Hartley. La vârf, Marcel Fassler are un ritm impresionant (3’27”) , fiind cu 2-3 secunde pe tur mai rapid decât liderul Wurz, chiar dacă austriacul are pneuri noi, iar elvețianul pneuri aflate în cel de-al treilea stint. Doar 1 minut și jumătate între primii doi.

15h30 Mostră incredibilă de spirit Le Mans: Nathanael Berthon (LMP2 Oreca #48) s-a oprit pe traseu, inginerii au fost trimiși acolo însă nu pot oferi decât asistență verbală pilotului, care își trăiește ucenicia de mecanic și încearcă să rezolve o problemă de direcție de jumătate de oră, pe marginea pistei. Doar aici poți vedea așa ceva. Mașina este ultima în clasamentul actual (P46), însă e prea puțin important acest lucru.

15h35 Situația după 124 tururi parcurse de lider: Wurz (Toyota #7), Fassler (Audi #2), Gené (Audi #1), Webber (Porsche #20), Jani (Porsche #14), Heidfeld (Rebellion #12). Mardenborough (Ligier #35) P7 la general și lider la LMP2, Oliver Gavin (Corvette #74) lider la GTE-Pro și Pedro Lamy (Aston Martin #98) lider la GTE-Am. Cele mai importante abandonuri: Audi #3, Rebellion #13, Ferrari #71, Ferrari #91.

15h40 Salutăm totodată profesionalismul celor de la Eurosport, care transmit cursa în integralitate (exceptând inevitabilele pauze publicitare). 20 de ore în direct pe canalul principal și 4 ore pe Eurosport 2.

15h45 Alex Wurz preia mașina Toyota aflată la conducerea cursei de la Nakajima jr. Singurul Rebellion aflat în cursă, cel al lui Nick Heidfeld (#12) pierde o roată la începutul liniei drepte Hunaudieres, așa că va avea mult de mers la ralenti până la boxe! Profită Romain Dumas cu modelul Porsche #14, care urcă pe poziția a cincea. Această perioadă e dificilă pentru concentrarea tuturor, nu doar a piloților.

15h55 Liviu trage pe dreapta, Alex la taste, Mihai Marinescu revine la Eurosport în cabina de comentariu, alături de Alexandru Cocu, fostul comentator al curselor din defuncta Formula 2 în care participa și românul. Toyota #8 intră în garaj pentru reparații mai de durată. Audi #1 condus de Marc Gené, aflat pe locul 3, este acum la un tur de lider, după un nou pitstop.

Cursa din 1936 a fost anulată datorită Crizei mondiale care a împins Franța într-o serie de greve majore iar din 1940 până în 1948, Franța s-a aflat întâi sub ocupație iar apoi în reconstrucție.

16h Este miezul nopții iar mașinile rămase mai au de mers încă 16 lungi ore, din care, următoarele 5 pe întuneric. Fisichella i-a cedat mașina lui Bruni.

16h04 Am aflat că echipajul Rebellion R-One #13 (Bellichi și Leimer) a abandonat mai devreme după cedarea transmisiei.

Cursa inaugurală de la Le Mans, din 1923, a fost câștigată de iluștrii necunoscuți (în ziua de astăzi) André Lagache și France René Léonard într-un Chenard & Walcker Sport 3-Litre:

Chenard

16h10 Ordinea este următoarea: Nakajima (#7 Toyota), Fassler (#2 Audi), Gene (#1 Audi), Webber (#20 Porsche), Beche (#12 Rebellion), Dumas (#14 Porsche), Mardenborough (#35 Ligier), Lappiere (#36 Toyota), Gommendy (#46 Ligier).

16h20 19,4 grade Celsius în aer – temperatura pistei urcă la 20,6 grade. Vântul bate ușor, la 12km/h iar umiditatea e ridicată: 63%. Nakajima intră la boxe din frunte și reiese tot primul. Oreca #48 are o ieșire în decor în virajele Porsche aducând atenționare cu galben pe acea secțiune.

Marca Audi a dominat ultima decadă a curselor de 24 de ore. În 2000, 2001 și 2002, un Audi s-a aflat pe prima treaptă a podiumului. Ediția din 2003 a fost câștigată de un echipaj Bentley, model construit pe un proiect abandonat al Audi. Din 2004 până în 2008, Audi revin pe prima poziție – seria câștigătoare le este stricată de Peugeot în 2009. Reiau victoriile începând din 2010 până în prezent.

16h30 Fisichella nu a avut nici o șansă în fața lui Turner, care preia conducerea clasei GTE Pro. La LMP1 Nakajima (Toyota #7) conduce stabil în fața lui Fassler (Audi #2).

16h40 Davidson urcă până pe 7 în timp ce Fisichella (Ferrari #51) își apără poziția în fața lui Turner (Aston Martin #97), care îl vânează la aspirație.

16h45 Davidson, conducând Toyota #8 revine în top 10. Mult mediatizatul Mark Webber se află pe poziția a 4-a în mașina Porsche #20. La GTE Pro, Olly Gavin preia mașina Corvette #74 de la Westbrook. Crepusculul e pe cale să facă loc nopții, perioada cea mai dificilă a cursei.

17h Am revenit (Liviu) înlocuindu-l pe Mihai, pentru cel de-al doilea stint alături de voi (sperăm noi să fiți mai mult de 2 – așteptăm impresiile voastre în comentarii!) O luptă frumoasă în 3 are loc la clasa LM GT Pro  între Corvette #74, Aston #97 și Ferrari #51.

17h15  Cea de-a treia perioadă cu safety car ia sfârșit în  turul 99. 

17h25  Safety -ul car-ul este din nou pe pistă ca urmare a unui accident suferit de ORECA 03R KCMG pilotată de Alex Imperatori în zona virajelor Porsche.  În același timp, Paul Dalla Lana a derapat în Aston-ul său în timp ce era în vârful ierarhiei clasei GTE-Am.

17h30  Morgan-ul cu numărul 50 al Larbre Competition a primit o penalizare cu stop & go + 15s ca urmare a depășirii limitei de viteză pe linia boxelor la ultima oprire.

17h35  Mark Webber se află pentru prima dată la bordul 919-lui Hybrid cu numărul 20 în această cursă. Acesta se află pe a 4-a poziție a clasamentului general.

17h45  Modelul Porsche #79 al Prospeed Competition a suferit o pană pe linia dreaptă Mulsanne cu Jeroen Bleekemolen la volan. Olandezul a  reușit să aducă mașină la standuri dar din cauza că aceasta a mers mult pe jantă pe partea stânga spate, ceva s-a aprins în spatele mașinii, mașina fiind băgată în garaj din acest motiv.

17h55  Avantajul obținut de Audi-ul de pe 2 aproape că s-a evaporat, decizia celor de la Audi de a face 4 stinturi pe același set de pneuri fiind neinspirată. Treluyer pierde cam 4 secunde față de liderul Nakajima ce s-a depărtat la aproape 1 minut în frunte.

18h  Eficiența nemțească își arată din nou ‘colții’. Audi-ul de pe a doua poziție a câștigat 24s după ultima oprire la boxe petrecând la boxe doar 57 de secunde față de cele 81s petrecute de Toyota #7. Astfel, avantajul liderului s-a redus cam la jumătate în urma ultimelor opriri la standuri.

18h05  Se conturează o luptă superbă la vârful clasei GTE-Pro. Bruno Senna conduce Aston-ul #97 iar Fisichella este aproape în urmă lui la bordul Ferrari-ului #51 al AF Corse. Ambii sunt in urma liderului Westbrook din Corvette-ul #74.

18h10  Toyota #7 a intrat și ea la boxe cu Stephane Sarrazin la volan. Acesta a ieșit iar Kaz Nakajima i-a luat locul la bordul mașinii din frunte.

18h15  Rebellion lucrează în garaj la mașina #13 care a rămas fără putere după un pit stop. Treluyer a intrat la boxe cu Audi-ul #2

18h25  Romain Brandela în Morgan-ul #43 are un moment tensionat la intrarea în Arnage fiind prins în trafic. Acesta derapează reușind însă să nu lovească glisierele de pe partea stângă a drumului. În ciuda previziunilor, Audi menține un ritm bun și se află pe a doua și a treia poziție în clasamentul general, surclasând Porsche. Clasa GTE-Pro e condusă de Corvette-ul lui Richard Westbrook iar clasa GTE-Am de Aston-ul lui Nygaard.

18h35  Cel mai bine poziționat Rebellion R-One a pierdut locul 5 în clasamentul general în favoarea mașinii #14 a Team Porsche. Oprirea la boxe făcută de celălalt 919 al echipei l-a făcut să cadă pe 4.

18h40  Modelul 919 Hybrid cu numărul 20 se pregătește să oprească pentru combustibil în timp ce Ferrari-ul #61 al AF Corse înscris la GTE-Am a derapat la ieșirea din Arnage.

18h45  Soarele începe să apună la Le Mans. În acest timp, Porsche-le #20 continuă să se confrunte cu vibrații destul de puternice semnalate de Brendon Hartley, cauza fiind, se pare, flat spot-urile apărute pe pneuri.

19h Sarrazin impune un ritm greu de atins de urmăritori, francezul păstrându-se în frunte și fiind cu 1 secundă mai rapid decât Audi-ul de pe doi, Porsche-le de pe 3 și Audi-ul de pe 4. Hartley ratează punctul de frânare la șicana de pe Muslanne pe care este astfel obligat să o scurt circuiteze.

19h10 Am revenit pe baricade iar  situația se menține cam cum am lăsat-o. Toyota conduce iar Porsche 919 pare a avea probleme în a ține de cauciucuri. În acest timp, ritmul Audi-urilor nu este nici el la nivelul impus de Toyota din frunte. În GTE Pro, Porsche 991 pare a suferi de o lipsă de putere, situația favorizându-l pe Bruno Senna ce, în Aston-ul #97, a urcat până pe a treia poziție în clasă.

19h20 Mark Webber confirmă că pit-ul anticipat al Porsche-lui #20, pilotat momentan de Brendon Hartley a fost cauzat de o pană. Eu fac precum Di Grassi și vă părăsesc înainte de vreme, predând din nou ștafeta lui Mihai.

19h30 Ligierul #35 pilotat de Alex Brundle preia conducerea clasei P2 după ce îl presează pe Frey în Oreca #34. Ho Pin Tung (Ligier #33) face o vizită prin pietriș în Indianapolis.

19h40 Sarrazin aduce Toyota cu numărul 7 la boxe pentru al 5-lea pitstop și iese tot pe prima poziție.

19h45 Alvaro Parente oprește Ferrari-ul #52 în Arnage dar apoi reușește să îl ducă încet înspre boxe.

19h50 Sarrazin reia conducerea în Toyota #7 după ce Hartley oprește Porsche-le #20 pentru al 4-lea pit.

20h Mulțumim Mihai Fira! Mai avem 20 de ore de cursă și ordinea este: Porsche #20 (Hartley), Toyota #7 (Sarrazin), Audi #2 (Treluyer), Audi #1 (Di Grassi), Rebellion #12 (Prost).

20h05  Perioadă de acalmie la Le Mans în care Porsche-le #20 continuă să conducă ostilitățile în fața Toyotei cu numărul 7. Audi-ul #2 se află pe a treia poziție a clasamentului general. Profităm și noi de aceste momente mai liniștite pentru a mai face o schimbare în redacție: preia ștafeta Liviu Aileni.  

20h20  Lupte strânse atât la GTE-Pro cât și la LMP2. Corvette Racing prin mașina #74 a lui Milner este pe urmele Porsche-lui #91 de uzină pilotat de Bergmeister. Milner reușește în cele din urmă să treacă în frunte înainte de a ajunge în virajul Arnage.

20h30  Brendon Hartley a trecut la conducere în Porsche-le #20 în urma unui pitstop efectuat de Toyota pilotată de Nicolas Sarrazin care e acum pe 2.

20h35  Zytek-ul cu numărul 41 a fost declarat ca abandonat. În acest timp, inginerii Toyota preconizează revenirea ploii în cam 10 minute.

20h40 Porsche-le #20 a intrat la boxe după 42 de ture petrecute pe pistă. În Indianapolis Ferrari-ul AF Corse cu numărul 60 s-a dus drept în nisip.

20h45  Audi-ul #1 intră la boxe. A ieșit Kristensen, locul lui fiindu-i luat de Lucas di Grassi. Porsche-le #20 cu Bernhard la comenzi încă nu a oprit la standuri.

20h50 Pista se usucă rapid iar ploaia nu se mai anunță măcar pentru câteva ore. Bernhard conduce având un avantaj de 9.5s în fața lui Lapierre. Ligier-ul #35 a reușit să părăsească pista. Ferrari-ul #71 al AF Corse a abandonat

21h10  Wurz a intrat în cele din urmă, după un stint de 35 de ture, la boxe iar Nicolas Lapierre a preluat de la austriac Toyota cu numărul 7. Astfel, Porsche-le #20 a urcat pe prima poziție. Ploaia s-a oprit iar safety car-urile intră înapoi la boxe și ele.

21h20 Schimbare de piloți pentru Audi-ul #2. Iese Lotterer și intră Treluyer.

21h25  Toyota #8 a revenit la pistă în timp ce safety car-urile continuă să dea ture circuitului, situație care se va schimba abia când vremea va permite acest lucru. Wurz conduce fiind urmat de Lotterer, Bernhard și Kristensen

21h30 SAFETY CAR  datorită ploii ce, precum s-a prezis, cade torențial. Vreme diluviană la Le Mans! Pe Mulsanne s-au lovit  mașinile #48 Murphy Prototypes și #41 Greaves Motorsport.

21h35  Eduardo Freitas a anunțat ploaie de ‘nivel 5’ ce udă deja Mulsanne în timp ce Toyota #8 este pregătită să revină pe pistă. În frunte se află în continuare Wurz în cealaltă Toyota. Patrick Pillet se află pe primul loc al clasei GTE-Pro în Porsche-le de uzină cu numărul 91.

21h45 Safety car-ul a ieșit de pe pistă iar steagul verde se flutură din nou pe întreaga lungime a circuitului. Prognoza arată că ploaia va reveni cel mai probabil în aproximativ 15 de minute. Momentan nu mai plouă iar circuitul se usucă rapid.  Toyota #8 este în curs de reparare iar Toyota #7 din frunte este  încă pe slick-uri.

22h Cursa se se află încă sub safety car-ul ce a intrat pe pistă acum mai bine de 30 de minute. Toyota #7 de la conducere are 1 tur avans, cu același Alex Wurz la volan. Toyota #8 a supraviețuit incidentului, fiind la boxe de peste un sfert de oră. Oreca #34 a lui Frank Mailleux conduce la LMP2, Oliver Gavin (Corvette) la GTE-Pro și Patrick Long (Porsche) la GTE-Am. În redacția noastră se predă ștafeta către expertul în cursele de anduranță, Mihai Fira.

22h10 Egalitate numerică la LMP1, după ce Audi #3 a ieșit din cursă, cei trei constructori având câte două mașini în cursă. Porsche #14 a petrecut mai bine de 15 minute la standuri, iar acum Toyota #8 este în garaj.  Ordinea în cursă: Toyota – Audi – Porsche – Audi. Coechipierii lui Marco Bonanomi, Jarvis și Albuquerque, nu au apucat să parcurgă niciun metru în cursa din acest an. Se anunță o nouă aversă în 20 minute.

22h20 Lapierre se târăște înspre boxe cu partea frontală a mașinii foarte avariată. Sam Bird este și el nevoit să abandoneze, după ce condusese ostilitățile la clasa GTE-Am încă de la start. Noul lider al clasei este echipajul lui Patrick Dempsey, cu Patrick Long la volan acum. Ploaia s-a oprit.

22h30 SAFETY CAR După o jumătate de oră foarte liniștită, a venit ploaia în zona boxelor. Cei de la LMP1 au făcut al doilea pitstop, încălțând slickuri. Apar greșelile de pilotaj. Liderul Wurz scurtcircuitează o șicană, iar Marco Bonanomi (Audi #3) este lovit din spate de Sam Bird, în incident fiind implicat și Nicolas Lapierre (Toyota #8). De văzut dacă cele trei mașini vor ajunge prin forțe proprii la boxe, pentru reparațiile necesare. Toyota repornește, însă Bonanomi își pune mâinile în cap – abandon pentru Audi #3.

23h Toyota #7 defilează în față, având un ritm cu peste o secundă pe tur mai rapid față de concurență, însă este sub investigație pentru unsafe release, în calea unui Audi. Imperatori (Oreca #47) conduce la LMP2, iar Bruni a revenit la conducerea GTE-Pro după opririle la boxe. Sam Bird este lider la clasa GTE-Am. Bonanomi trece de Lotterer și își adjudecă locul secund.

23h10 (14 tururi) Wurz pe Toyota #7 are un avans de 32 secunde față de un trio foarte combativ: Audi #2 – Toyota #8 – Audi #3. Perechea Audi #1 – Porsche #20 este la un minut de lider. Lapierre se plânge de putere, inginerii recomandă o altă mapare, iar Bonanomi profită și urcă pe locul al treilea. Bleekemolen face pană, iar prietenul nostru Marco Cioci pe Ferrari #61 este în decor la Mulsanne.

23h15 Liderii au intrat la boxe, iar opririle se desfășoară normal. Lucas Ordonez confirmă că Nissan ZEOD are probleme terminale de transmisie. Magnussen trece de Bruni și devine lider la GTE-Pro. Porsche #14 este în continuare în garaj.

23h25 Prima problemă tehnică serioasă pentru Neel Jani pe modelul Porsche #14, care rulează foarte lent, fiind blocată la 60km/h după slow zone. Mașina este băgată în boxa echipei, pentru reparații mai de durată. Drapel verde pe circuit.

23h30 Lapierre greșește ușor într-o șicană și este depășit de Audi #2. Bonanomi revine asupra lui Kristensen, în timp ce Nissanul ZEOD #0 e pe margine deja. Primul Slowzone al zilei (limitare de 60 km/h) la a doua șicană pentru curățarea pistei de pietriș – oprire la boxe pentru TK după doar 8 tururi. Se estimează ca un stint să dureze 13 tururi pentru Audi și 14 pentru Toyota sau Porsche.

23h40 Chiar dacă pe zonele de fugă Porsche accelerează mai bine decât Audi, pe frânare raportul de forțe este inversat. Sam Bird este depășit de Jan Magnussen (Corvette), dar rămâne pe un excelent loc 3 la GT. Tom Kristensen trece de Marco Bonanomi și pleacă în urmărirea modelului Porsche #14.

Clasament (6 tururi): Toyota #7, Toyota #8, Audi #2, Porsche #14, Audi #1, Audi #3, Porsche #20.

23h50 Gimmi Bruni a păstrat conducerea clasei GTE-Pro, fiind urmat pe traseu de liderul GTE-Am, Sam Bird, pe un alt model Ferrari. Tincknell a trecut de Gommendy și conduce la LMP2, iar Mardenborough a rămas pe locul al treilea. Cele 2 Porsche de la LMP1 rulează în timpi mai slabi decât rivalii de la Toyota și Audi.

24h START !!! Rocadă între Audi #3 și #2, Lotterer trece de Bonanomi și conduce trio-ul din Ingolstadt. La finele primului tur, Lotterer depășește și modelul Porsche #20. Toyota #8 trece de Porsche #14. Clasament actual, în turul 2:

Toyota #7, Toyota #8, Porsche #14, Audi #2, Audi #3, Audi #1, Porsche #20.

15:55 Fernando Alonso se pregătește să fluture Tricolorul pentru a da startul în cea de-a 82-a ediție a cursei.

15:52 Se pleacă în turul de formare. Fostul învingător al cursei, Allan McNish, este prezent în Safety Car.

15:45 Puteți parcurge rapid raportul calificărilor, până la start, sau o analiză a foștilor piloți din GP2 aflați pe grilă astăzi.

15:40 Cea mai importantă veste dinainte de startul cursei este absența lui Bret Curtis, care lasă echipajul Porsche #79 cu doar doi piloți – Jeroen Bleekemolen și Cooper MacNeil. Olandezul avea oricum planificate 14 ore de cursă, cel de-al doilea pilot fiind acum nevoit și el să conducă mai mult timp decât era estimat. Mașina a fost mutată automat la clasa GTE-Pro, dat fiind că echipajul nu mai are în componență un pilot cu licență bronze. Mașina a fost reconstruită după accidentul de joi și este gata de start. În schimb, modelul Aston Martin #99 nu va lua startul.

15:30 La clasa LMP2, primul va pleca Tristan Gommendy (Ligier #46), urmat de Harry Tincknell (Zytek #38) și Jann Mardenborough (Ligier #35). Primii 3 de la GTE-Pro sunt Gimmi Bruni (Ferrari #51), Jan Magnussen (Corvette #73) și Darren Turner (Aston Martin #97). La GTE-Am, în pole este Sam Bird (Ferrari #81), secondat de modelele Aston Martin conduse de Pedro Lamy și Nicki Thiim.

15:20 Piloții care vor lua startul pe modelele LMP1-H: Alexander Wurz (Toyota #7), Neel Jani (Porsche #14), Nicolas Lapierre (Toyota #8), Timo Bernhard (Porsche #20), Marco Bonanomi (Audi #3), Andre Lotterer (Audi #2) și Mr. Le Mans, Tom Kristensen (Audi #1). Danezul vânează cel de-al zecelea succes în legendara cursă, el fiind deja deținătorul recordului de succese în la Sarthe.

15:20 Vreme caldă și însorită, dar zvonurile localnicilor indică posibilitatea ploii mai pe seară.

15:15 Bonjour les amis, bienvenu aux 24h du Mans ! Echipa PitStops va fi alături de voi pe tot parcursul acestei întreceri. Primul la comenzi, Alex Șiclovan, pentru primele două ore de cursă.